دانشنامه حقوقی چیست؟

تحقیقات حقوقی

تحقیقات حقوقی به فرآیند شناسایی یا بررسی سابقه قانونی و یافتن پاسخ یک سوال حقوقی برای حمایت از تصمیم‌گیری‌های قانونی است. به معنای وسیع آن، تحقیقات حقوقی شامل هر مرحله از اقدامات است که با تجزیه و تحلیل واقعیت‌های یک مسئله آغاز می‌شود و با اعلام نتایج تحقیقات خاتمه می‌یابد.

تحقیقات حقوقی توسط هرکسی که به اطلاعات حقوقی احتیاج داشته باشد، از جمله وکلا، کتابداران حقوق و دادگستری انجام می‌شود. تقریباً هر دادخواست، تجدیدنظر، پرونده کیفری و به طور کلی مراحل قانونی به مقداری تحقیقات حقوقی نیاز دارد.

دانشنامه حقوقی

دانشنامه‌ حقوقی در زمره دانشنامه‌های تخصصی، به صورت دایرة المعارف‌ها یا کتاب‌های مرجعی است که از طریق تحقیقات حقوقی به منظور تعیین مرز‌های مختلف یک دانش و سازماندهی یک موضوع خاص جمع آوری شده است. دانشنامه های حقوقی برای جلوگیری از مشکلاتی نظیر تقلیدگری علمی، خطانویسی، مکررنویسی و بسیار فراتر از آن مثل سرقت‌های علمی و ادبی، نیاز است تا مرز‌های دانش در هر رشته تخصصی مشخص گردد و خلق علم در چارچوب مرزهای دانش سازماندهی شود.

دانشنامه حقوقی در یک نمای کلی بهترین منابع برای استفاده از یک موضوع حقوقی است که به‌صورت مقالات، به‌ترتیب حروف الفبا و براساس موضوع تنظیم شده‌اند. همچنین در دانشنامه معمولا یک توضیح کلی از قانون ارائه شده است.

دانشنامه‌های حقوقی برروی موضوع قضایی متمرکز است و برای تحقیق در زمینه‌های ناشناخته حقوق مفید هستند که شامل شرح اصطلاحات حقوقی در موضوعات خانوادگی، ثبتی، اداری، کار، مدنی، حسبی، بانکی، تجاری، بیمه، تأمین اجتماعی و جزایی است.

دانشنامه حقوقی چیست؟
دانشنامه حقوقی چیست؟

تحقیقات حقوقی می تواند برای موضوع های مختلف انجام شود. بیت کوین و رسیدگی به دعوای ضرر و زیان ناشی از جرم، جزو تحقیقات حقوقی قرار می گیرد که در ادامه به توضیحات آن می پردازیم.

بیت کوین، پولشویی و راهکارهای مقابله با آن

بیت کوین اولین سامانه پرداخت دیجیتال بدون نیاز به بانک است، به نوعی پول مجازی است که توسط هیچ سازمان دولتی اداره نمی‌شود و در کنار مزایای متعددی که دارد می‌تواند ابزار مناسبی برای پولشویی باشد. اما سوال این است که ارتباط جرم پولشویی با بیت کوین چیست؟ تحقیقات بیانگر این هستند که بیت کوین نوآوری را برای شرکت‌ها و سیستم های پرداخت وارد کرده است و مانند دوره‌ قبل از ورود یک تکنولوژی جدید با تهدیداتی مواجه شده است.
بعلاوه آشکار نبودن فروشندگان بیت کوین و خریداران آن به‌عنوان مهمترین دلایل برای پولشویی است.

راهکار مقابله با آن چیست؟ شفافیت در تبادلات مالی و تدبیر دولت‌ها در این زمینه، همکاری دولت و تدوین قوانین لازم برای بیت کوین راهکاری برای مقابله با پولشویی از این طریق است.

صلاحیت شورای حل اختلاف در خصوص رسیدگی به دعوای ضرر و زیان ناشی از جرم

وظیفه شورای حل اختلاف مرجع قضایی بیشتر در جهت صلح و سازش بین طرفین است، اما در قانون جدید، شورای حل اختلاف می تواند در موارد مشخص، حکم صادر کند. هرچند که شوراهای حل اختلاف در زمینه موضوعات کیفری صلاحیت گسترده‌ای ندارند، اما ضرر و زیان جرم موردی حقوقی است. در مجموع جنبه حقوقی داشته و طبق صلاحیت دادگاه مربوطه است.

با وجودی که شورای حل اختلاف با قرار گرفتن دعاوی ناشی از ضرر و زیان جرم در زیر مجموعه خود می‌توانند تمامی دعاوی ناشی از ضرر و زیان جرم را به صلح و سازش خاتمه دهند، اما در خصوص صدور حکم به جبران خسارات ناشی از جرم، باید به قواعد عام رسیدگی شوراهای حل اختلاف رجوع کرد. بدین مفهوم که صدور حکم در این موارد نیاز به رعایت تشریفات خاصی دارد که طبق قانون شوراهای حل اختلاف باید مورد توجه قرار گیرد.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب