ثنا چیست و چرا ثبت‌نام در آن الزامی است؟

سامانه ثبت ثنا

ثنا چیست و چرا ثبت‌نام در آن الزامی است؟

اگر این روزها کار شما به دادگاه کشیده شده باشد، حداقل یک‌بار شده که اسم ثنا و سامانه ثنا را شنیده باشید. ما در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که ثنا چیست و چرا باید هر شهروند در سامانه ثنا یک پروفایل داشته باشد؟

این روز‌ها، بیشتر ادارات و سازمان‌های بزرگ برای خدمات‌رسانی بهتر، کاهش هزینه‌ها و مراجعات حضوری به دفاترشان، از سامانه‌ها و سایت‌های مخصوص خودشان استفاده می‌کنند و اطلاع‌رسانی‌ها و خدمات خود را به شکل مجازی به کاربران خود ارائه می‌دهند.

قوه قضاییه هم همانند دیگر ادارات و سازمان‌های بزرگ برای بررسی به شکایات مردم سامانه اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده تا مراجعین با ورود به سامانه ثنا به راحتی بتوانند از امور شکایات خود مطلع شوند. با ظهور این سامانه، دیگر نیاز به مراجعه حضوری به دادگاه نیست و بسیاری از خدمات قوه قضاییه به صورت غیر حضوری قابل انجام خواهد بود.

ابلاغیه چیست و روند قانونی آن به چه صورت است؟

برای این‌که بتوان بهتر به این سوال پاسخ داد که سامانه ثنا چیست باید بدانید که ابتدا ابلاغیه چیست و سپس روند قانونی دریافت ابلاغیه به چه صورت است. زمانی که در دادگستری دعوایی مطرح می‌شود، یک نسخه از ابلاغیه به همراه ضمائم پرونده به بایگانی ارسال و یک نسخه دیگر از ابلاغیه توسط مامور ابلاغ به فرد خوانده شده ابلاغ می‌شود. این ابلاغیه برای آن است که افراد خواهان و خوانده شده در یک دعوی به طور کامل از روال پرونده توسط ابلاغیه‌هایی که داده می‌شود، مطلع شوند.

 

ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

پیش از آن‌که به این سوال پاسخ دهیم که برای رویت ابلاغیه در سامانه ثنا چه کاری باید انجام داد، بهتر است بدانیم که ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا چیست؟ سیستم قضایی به عنوان یک نهاد بی‌طرف، موظف است که پس از اقامه دعوا برای دعاوی حقوقی و کیفری، در دادسراها و دادگاه‌ها، طرفین دعوا را به طور منظم از روند پیشرفت پرونده و اقدامات صورت گرفته مطلع نماید. این اطلاع‌رسانی‌ها شامل ابلاغ داد‌خواست، وقت دادرسی، احضار شهود و ابلاغ رای صادر شده برای پرونده می‌شود.

این اطلاع‌سانی‌ها و تمام اطلاعات مربوطه در برگه‌ای نوشته می‌شود و سپس این برگه برای طرفین دعوا ارسال می‌شود. به این برگه که حاوی اطلاعات پرونده است و باید بر اساس مقررات به طرفین دعوی ابلاغ گردد، ابلاغیه نامیده می‌شود.

از سال ۱۳۹۲ و با تصویب قانون آیین دادرسی کیفری، ماده ۱۷۵ این قانون مقرر داشت که «استفاده از سامانه‌‏های (سیستم‌های) رایانه‏‌ای و مخابراتی، از قبیل پیام‌نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضائی و همچنین نیابت قضائی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است». با توجه به این قانون، قوه قضاییه از سال ۱۳۹۲ این امکان را داشت تا ابلاغیه‌ها را با استفاده از سامانه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی به طرفین دعاوی ارسال کند؛ ولی تا سال ۱۳۹۵، باز هم به همان شیوه‌های سنتی، به شکل کاغذی و توسط مأمورین ابلاغ، برای طرفین پرونده‌ها یا سایر افراد مرتبط با پرونده مانند ارسال می‌گردید. از سال ۱۳۹۵ و با راه‌اندازی سامانه ثنا ابلاغیه ها و دیگر خدمات قضایی به شکل اینترنتی و غیر حضوری انجام‌ می‌شود.

چه تفاوتی بین ابلاغ کاغذی و الکترونیکی وجود دارد؟

در جواب به این سوال که تفاوت بین ابلاغ کاغذی ابلاغ الکترونیکی ثنا چیست؟ باید گفت که ابلاغیه الکترونیکی ثنا در واقع همان ابلاغیه کاغذی است ولی به جای آن‌که روی کاغذ نوشته شود و توسط پست و مامور ابلاغ به دست طرفین پرونده برسد، در سیستم‌های کامپیوتری درج شده و از طریق سامانه ثنا یا سامانه‌های پشتیبان ابلاغ الکترونیک به صورت الکترونیکی به دست طرفین دعاوی می‌رسد.

 

چرا ثبت نام ثنا الزامی است؟

از آن‌جایی بخش زیادی از خدمات قوه قضاییه که شامل ثبت شکایت و دادخواست، پگیری کردن شکایت و دادخواست، دریافت اخطار‌ها و احضاریه می‌شود به صورت غیر حضوری انجام می‌شود و قوه قضاییه این خدمات را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد، بهتر است برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه، به صورت حضوری به دادگاه‌ یا دفاتر خدمات قضایی مراجعه نکنید. برای آن‌که بتوانید از این خدمات آنلاین و غیر حضوری استفاده کنید، باید بدانید که سامانه ثنا چیست و در آن ثبت‌نام کنید.

در کنار مزیت صرفه‌جویی در وقت و هزینه، نکات دیگری هم وجود دارد که ثبت‌نام در سامانه ثنا را الزامی می‌کند. یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی که در جریان دادرسی یک پرونده و دعوی وجود دارد، این است که طرفین به موقع و شخصا از اوراق و ابلاغاتی که قوه قضایی به عنوان یک نهاد بی‌طرف برای آن‌ها ارسال می‌کند، اطلاع پیدا کنند. این امر از این جهت مهم است که طرفین پرونده می‌توانند با بررسی جزئیات و جمع‌آوری مدارک مورد نیاز در دادگاه حضور یافته و از حف خود دفاع کنند. با توجه به این‌که سامانه ثنا از سال ۱۳۹۵ فعالیت خودش را آغاز کرده و از آن‌ زمان تا الان بسیار فراگیر شده است، دیگر هیچ ابلاغی به صورت حضوری برای افراد فرستاده نمی‌شود و تمامی ابلاغ‌ها و اوراغ قضایی در سامانه ثنا و حساب کاربری شخص نمایش داده می‌شود.

با دانستن این موضوع و فهمیدن این‌که سامانه ثنا چیست، شما باید در این سامانه ثبت نام کنید تا هیچ‌کدام از ابلاغ‌ها و ارواق قضایی ارسال شده را از دست ندهید.

آدرس سایت سامانه ثنا چیست؟

بعد از آن‌که متوجه شدید سامانه ثنا چیست، باید به صفحه اینترنتی این سامانه به آدرس eblagh.adliran.ir بروید تا بتوایند با ورود به سامانه ثنا ابلاغ الکترونیکی خود را مشاهده کنید. البته با توجه به این‌که شرکت توسعه دهنده سامانه اینترنتی ثنا برای بهبود و تسریع فرایند احراز هویت و خدمات‌رسانی به کاربران سرویس‌های دیگری را با آدرس‌هایی مانند iehraz2.adliran.ir یا sana.adliran.ir وارد فرایند دریافت ابلاغ الکترونیک کرده است، شاید شما گیج شوید که ابتدا باید از کدام سایت شروع کرده و درواقع سردرگم شوید که آدرس اصلی سایت سامانه ثنا چیست.

آدرس اصلی سایت سامانه در زمان نگارش این مقاله eblagh.adliran.ir بوده و سایت‌های دیگر برای انجام فرایند احراز هویت و ثبت‌نام در سامانه استفاده می‌شود.

 

ثبت نام در سامانه ثنا چیست و چگونه انجام می‌شود؟

از سال ۹۵ که سامانه ثنا راه‌اندازی شد، متقاضیان برای ثبت‌نام در این سامانه باید با در دست داشتن مدارک هویتی خود به یکی از دفاتر خدمات قضایی شهر محل زندگی مراجعه می‌کردند تا بتوانند مراحل ثبت‌نام را از طریق یکی این دفاتر طی کرده و از این طریق احراز هویت شوند. اما خوشبختانه از دی ماه سال ۹۹، قوه قضاییه برای سهولت و کاهش مراجعه افراد به دفاتر قضایی، فرایند ثبت‌نام و احراز هویت را کاملا به صورت آنلاین و برخط کرده و افراد می‌توانند شخصاً در این سامانه ثبت‌نام کنند.

برای ثبت‌نام در سامانه ثنا باید مراحل انجام این‌کار را طی کنید که در ادامه مطلب ثنا چیست و چرا ثبت‌نام در آن الزامی است، این فرایند به صورت مرحله به مرحله آمده است:

  1. ابتدا باید وارد سایت ثبت‌نام در سامانه ثنا به آدرس sana.adliran.ir شوید و بعد از باز شدن کامل سایت، گزینه ثبت‌نام برخط (ثبت‌نام شخص حقیقی) را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که با توجه درخواست‌های زیادی که روزانه به این سایت ارسال می‌شود، زیرساخت سامانه ثبت‌نام الکترونیکی ثنا ممکن است با اختلال همراه شود. در صورتی که سایت برای شما باز نشد، چند دقیقه بعد دوباره امتحان کنید.
  2. پس از انتخاب گزینه ثبت‌نام برخط (ثبت‌نام شخص حقیقی)، صفحه‌ای باز می‌شود که باید در آن اطلاعات هویتی خود را که شامل شماره ملی، تاریخ تولد، شماره سریال شناسنامه می‌شود را وارد کرده و در انتها با وارد کردن کد امنیتی مطابق تصویر روی گزینه کلیک کنید.
  3. پس آن‌که در مرحله قبل تمامی اطلاعات خواسته شده را وارد کردید، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که در آن توضیح داده شرایط، مقررات و قوانین استفاده از سامانه ثنا چیست شما باید پس از مطالعه تمامی این شرایط و قوانین، گزینه تأیید را انتخاب کنید.
  4. با ورود به این مرحله، برخی از مشخصات شناسنامه‌ای که وجود دارد، غیر قابل تغییر است و شما باید بخش‌های خالی را که تکمیل نشده‌اند، با توجه به اطلاعات هویتی و شناسنامه‌ای خود کامل کنید و سپس روی مرحله بعدی کلیک کنید.
  5. پس از انجام مراحل قبل، نوبت به تکمیل اطلاعات تماس شما می‌رسد. شماره تلفن ثابت و شماره همراه خود را در بخش‌های تعیین شده وارد نماید. وارد کردن پست الکترونیک به اختیار متقاضی گذاشته شده است؛ اما بهتر است که آن را وارد نمایید. بعد از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، روی گزینه مرحله بعدی کلیک کنید.
  6. مرحله ششم جایی است که شما باید اطلاعات مربوط به محل اقامت و زندگی خود را در بخش‌های مشخص شده وارد کنید. همچنین اگر از خارج از ایران زندگی می‌کنید، در اینجا می‌توانید با زدن گزینه خارج از ایران، محل اقامت خود را مشخص کنید. در ادامه مطلب ثنا چیست و چرا ثبت‌نام در آن الزامی است، روش ثبت‌نام در سامانه ثنا برای ایرانی‌های خارج از کشور نوشته آمده است.
  7. پس از پایان تمام مراحل ذکر شده، در مرحله هفتم شما موظف هستید که میزان تحصیلات و همچنین شعل خود را وارد نمایید. با انجام این‌کار و زدن گزینه ثبت اطلاعات اولیه، بخش اول ثبت‌نام شما به پایان می‌رسد.
  8. در مرحله هشتم، باید هزینه ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه ثنا را پرداخت کنید که در زمان نگارش این مقاله مبلغ ۹ هزار تومان است. با انتخاب یکی از کارگزاران موجود در صفحه و زدن گزینه پرداخت هزینه وارد مرحله پایانی می‌شوید.
  9. پس از آن‌که یکی از کارگزاران را انتخاب نمودید، می‌توانید با یکی از روش‌های پرداخت هزینه ثبت‌نام برخط که به صورت پیش‌فرض از طریق درگاه پرداخت است و با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، هزینه ثبت‌نام را پرداخت کنید.

 

پس از انجام تمامی این مراحل ثبت‌نام شما در سامانه ثنا به پایان می‌رسد و تنها یک فرایند دیگر را باید طی کرده تا ثبت‌نام خود را کامل کرده و بتوانید به صفحه پروفایل خود در سامانه ثنا برای مشاهده ابلاغیه‌های الکترونیکی دسترسی پیدا کنید. فرایند نهایی احراز هویت است و برای این‌کار شما نیاز به وبکم لپتاپ یا دوربین موبایل دارید تا از چهره شما عکسی واضح بگیرد به شکلی که تمام صورت شما در نقاط مشخص شده باشد. شاید سوال برای شما پیش بیاید که دلیل این احراز هویت برای سامانه ثنا چیست؟ قوه قضاییه با انجام این کار مطمئن می‌شود که یک فرد حقیقی و واقعی ابلاغیه‌ها را دریافت می‌کند.

پس از تایید عکس، صفحه‌ جدیدی باز می‌شود که در آن شما باید امضای خود را ثبت کنید. بعد از مرحله ثبت امضاء برای نهایی شدن فرایند احراز هویت، عبارتی نمایش داده می شود که باید روی گزینه رکورد ویدیو را زده و متن عبارت نمایش داده شده را بخوانید و فیلم ضبط شده را ارسال کنید.

با انجام تمامی مراحل ذکر شده، کد ثنا برای شما ارسال می‌شود و با دانستن این‌که اطلاعات حساب کاربری شما برای ورود به سامانه ثنا چیست می‌توانید از سایت این سامانه به آدرس eblagh.adliran.ir برای ورود اقدام کنید.

 

چگونه ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا را مشاهده کنیم؟

پاسخ به این سوال که سامانه ثنا چیست را پیش‌تر داده‌ایم و مزیت‌های بسیار زیادی آن که شامل صرفه‌جویی وقت و هزینه، جلوگیری از گم شدن اوراق و تضمین رسیدن ابلاغیه‌ها به دست طرفین پرونده می‌شود، قبل‌تر در متن ثنا چیست، آمده است. افراد پس از ثبت نام در سامانه ثنا و با داشتن رمز عبور ثنا و کد ملی می‌توانند به راحتی وارد این سامانه شده و ابلاغیه‌های موجود در سامانه را مشاهده کنند. البته پیش از ورود به سامانه یک رمز عبور ۲۴ ساعته نیز به شماره‌ای که در فرایند ثبت‌نام وارد کرده‌اید ارسال می‌شود و باید آن را وارد کرده و به مدت ۲۴ ساعت هم می‌توانید از این رمز استفاده کنید.

بعد از این‌که وارد سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی شدید، ابلاغ‌های مشاهده شده و ابلاغ‌های جدید به صورت کاملا واضح از یک دیگر در بخش‌های جدا تفکیک شده‌اند. اگر شما ابلاغیه جدیدی داشته باشید در کنار آیکون ابلاغیه‌های جدید تعداد این ابلاغات نوشته شده و به محض آن‌که آن‌ها را باز کنید به بخش ابلاغ‌های مشاهده شده ارسال می‌شود. لازم به ذکر است که بعد از مشاهده ابلاغیه تا زمان مشخصی فرصت دارید که در رابطه با آن ابلاغیه اعتراض کنید.

بعد از آن‌که ابلاغیه جدید برای شما آمده باشد، می‌توانید با وارد شدن به بخش ابلاغیه‌های جدید، نسخه چاپی ابلاغیه را مشاهده و یا دریافت نمایید.

 

استفاده از سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند با دانستن این‌که سامانه ثنا چیست، از این سامانه برای انجام امور حقوقی خود استفاده کنند. برای استفاده از سامانه ثنا شما نیاز دارید که در این سامانه ثبت‌نام کنید؛ پس حتی اگر خارج از ایران هم هستید، می‌توانید با داشتن کارت ملی هوشمند، خط تلفن همراه فعال ایران و امکان پرداخت آنلاین ریالی در ایران، در سامانه ثنا ثبت کنید.

شما ابتدا باید وارد سایت international.adliran.ir شوید، سپس مشخصات خود را که شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی و سریال شناسنامه می‌شود را وارد کنید. بعد از آن شما باید توافق نامه حساب کاربری خود را تأیید کنید و مشخصات شناسنامه ایرانی خود را به ترتیب بنویسید. در مرحله بعدی اطلاعات تماس و محل سکونت خود را وارد کنید و بعد از بارگذاری یک عکس ۴*۳ شما وارد صفحه احراز هویت در سامانه ثنا می‌شوید.

شما پس از ثبت‌نام برای ورود به این سامانه به غیر از کد ملی و کد ثنا، نیاز به یک رمز عبور موقت نیز دارید که این رمز به صورت یک رمز موقت ۲۴ ساعاته به شماره موبایلی که با آن احراز هویت کردید ارسال می‌شود پس شما باید یک شخط موبایل فعال داشته باشید.

 

نصب نرم افزار ثنا روی تلفن همراه

در صورتی که قصد دارید نرم‌افزار سامانه ثنا را روی گوشی‌های خود نصب کنید، کافی است با وارد eblagh.adliran.ir شوید و گزینه دریافت نرم‌افزار سامانه ثنا را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که گزینه انتخابی باید براساس سیستم‌عامل شما (اندروید یا ای‌او‌اس) باشد.

 

معنی ثنا چیست؟

معنای ثنا به صورت لغوی در فرهنگ معین، تحسین، تمجید، حمد، ستایش، شکر و دعا نوشته شده است. معنی اسمی که برای سامانه ابلاغ الکترونیکی در نظر گرفته شده، مخفف عبارت ثبت نام الکترونیکی است که به ثبت‌نام و دریافت الکترونیکی اوراق و ابلاغیه‌های قضایی اشاره دارد.

 

سخن پایانی

در تمامی طول این مطلب سعی شد که به خلاصه‌ترین و واضح‌ترین شکل ممکن توضیح داده شود که سامانه ثنا چیست و دلیل لزوم استفاده از آن و همچنین مراحل ثبت‌نام در این سامانه به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شود. در صورتی که هر گونه سوال در مورد این سامانه دارید، می‌توانید در بخش کامنت‌ها و نظرات، آن را با ما به اشتراک بگذارید

 

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب