تحقیقات حقوقی

یکی از مهم‌ترین منابع حقوقی هر کشور، نظریات و تحقیقات حقوقی حقوق‌دانان آن کشور است. حقوق‌دانان از یک طرف با شناسایی یا پیش‌بینی زودهنگام تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و بررسی آن‌ها و همچنین ارائه راهکار مناسب، زمینه را برای برآورد واکنش مناسب حقوقی جهت به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از این تحولات فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر با بررسی دقیق تجاربی که در مسیر اجرای قوانین و مقررات کشور بدست آمده و بررسی تأثیرات آن‌ها بر عواملی چون برقراری نظم، عدالت و صلح، به بهبود وضعیت فعلی نظام حقوقی می‌پردازند. این امر در نهایت، منجر به افزایش دانش عمومی افراد جامعه در حوزه حقوقی و بهره‌برداری سازنده دستگاه‌های قضایی کشور می شود و می‌تواند سهم بسزایی هم در شناخت و رفع نقاط ضعف و هم در تقویت نقاط قوت نظام حقوقی کشور داشته باشد.

تحقیقات حقوقی چیست؟

به فرآیند بررسی و شناسایی سوابق قانونی مرتبط در جهت یافتن پاسخ یک سوال حقوقی که با تمرکز بر مباحث حقوقی و اتفاقات روزمره‌ اجتماعی پایه‌گذاری شده است، گفته می‌شود. به معنای دقیق‌تر، تحقیقات حقوقی شامل هر مرحله از اقداماتی است که با تجزیه و تحلیل واقعیت‌های یک مسئله آغاز شده و با اعلام نتایج تحقیقات خاتمه می‌یابد. اهمیت این فرآیند از آنجایی نمایان می‌شود که امروزه تقریباً هر اقدام حقوقی از تنظیم دادخواست و شکواییه گرفته تا کوچکترین موضوع حقوقی که ممکن است در طول روز با آن مواجه شوید، به کمی تحقیقات حقوقی نیازمند است.

دانشنامه‌ حقوقی چیست؟

با اندکی تأمل و شاید مراجعه به مراکزی مانند دادگاه‌ها یا زندان‌ها، می‌توان افراد زیادی را مشاهده کرد که به خاطر عدم اطلاعات کافی نسبت به مسائل حقوقی گرفتار مشکلات بسیار بزرگی شده‌اند. از این رو می‌توان سواد حقوقی پایین و گاه صفر مردم را عامل اصلی افزایش پرونده‌های قضایی دانست. از طرفی این قاعده حقوقی که «عدم اطلاع شما از قانون رافع مسئولیت کیفری نیست»، بیانگر لزوم آگاهی افراد از موضوعات و مسائل حقوقی است. بنابراین در دنیای پیچیده امروزی، کسب آگاهی و اطلاعات در زمینه‌های حقوقی امری ضروری محسوب می‌شود.

افراد با آگاهی از حدود حقوق، اختیارات و مسئولیت‌های خویش، می‌توانند در بسیاری از موارد از تضییع حقوق خود جلوگیری نموده و در صورت بروز مشکل، با چشم باز‌تر و اطلاعات کامل‌تری اقدام کنند که همین مسأله در سهولت و سرعت در روند دادرسی و کاهش مسائل قضایی در کشور به شدت موثر واقع خواهد شد.

تحقیقات حقوقی
تحقیقات حقوقی

سامانه حقوقی داتیک

سامانه حقوقی داتیک، با اطلاع از اهمیت لزوم ارتقای سواد حقوقی در جامعه و به منظور افزایش دانش حقوقی مردم و پیشگیری از بروز مشکلات حقوقی برای آنان، بخش ویژه‌ای را به ارائه دانشنامه حقوقی اختصاص می‌دهد تا ضمن افزایش اطلاعات حقوقی و حفاظت از حق فردی و اجتماعی افراد، قدمی در مسیر کاهش پرونده‌های قضایی برداشته و با تعهد ویژه‌ای در این مسیر استوار بماند.
دانشنامه حقوقی داتیک همواره در پی آن است که مرجع مناسبی برای طرح دیدگاه‌های اندیشمندان حقوقی و دست اندرکاران قضایی در حوزه‌های مختلف علم حقوق اعم از امور مربوط به خانواده، ثبتی، اداری، کسب‌وکار، مدنی، حسبی، بانکی، تجاری، بیمه و تأمین اجتماعی، جزایی و. . . باشد.

به طور کلی مزایای بهره‌مندی از دانشنامه‌ حقوقی شامل موارد زیر می‌شود:

• ارتقاء سطح دانش و آگاهی کارشناسان و علاقه‌مندان به مسائل حقوقی
• معرفی دستاورد‌های جدید پژوهشی در نظام حقوقی کشور
• ایجاد زمینه برای تبادل نظرات در بین جامعه حقوقی کشور
• ایجاد زمینه برای تعامل بیشتر در بین قضات و حقوقدانان کشور‌
• گسترش مرز‌های دانش حقوقی افراد جامعه و طرح مسائل حقوقی جدید
• تشویق افراد به ارائه پژوهش هدفمند در جامعه حقوقی و قضایی کشور
به منظور تسهیل دسترسی عموم مردم شریف ایران به‌ویژه حقوق‌دانان و پژوهشگران رشته حقوق و نیز کارشناسان دستگاه‌های اجرایی در تمامی نقاط کشور، سعی ما بر این است که بتوانیم اطلاعات مورد نیاز مخاطبان را به گونه‌ای تهیه و منتشر کنیم که هر نوع سلیقه‌ای در هر جایگاهی بتواند از برآیند چنین اقداماتی رضایت داشته باشد.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب