مهم ترین قوانین ثبت شرکت

 قوانین ثبت شرکت

قوانین ثبت شرکت در ایران برگرفته از قانون تجارت ایران است. امروزه اکثر مردم تمایل زیادی به ثبت شرکت در ایران دارند، زیرا انجام فعالیت‌‌های تجاری و غیرتجاری در قالب شرکت می‌تواند به افراد در رسیدن هرچه بهتر به اهدافشان کمک کند.

قوانین ثبت شرکت پیچیدگی و گستردگی بسیاری دارد اما در اول راه برای داشتن هر کسب‌وکاری، داشتن هدف و طرحی از پیش تعیین شده، همراه با برنامه ریزی حرفه‌ای از نظر مالی و اجرایی جزو اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدام‌ها است. حال بعد از اینکه هدف شما تعیین شد، قوانین ثبت شرکت و مراحل آن در نظر گرفته می‌شود. تاسیس شرکت در ایران براساس اهداف و نوع ثبت به صورت‌های مختلف از قوانین خاص خود برخوردار است که شناخت این قوانین برای ثبت شرکت‌ها به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان به خواسته خود برسید.

سامانه حقوقی داتیک در کنار شما است تا با تمامی این موارد آشنا کند.

انتخاب شرکا و جایگاه آن‌ها

براساس قانون تجارت در ابتدای ثبت شرکت، باید شرکا مشخص شوند و جایگاه هر یک از آنها و میزان سهامی که در شرکت متعلق به آن‌ها است، دقیقا ذکر گردد.

تعیین تعداد اعضا

برای ثبت شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران حداقل باید 5 نفر باشد (3 نفر عضو اصلی و سهامدار، 1 نفر بازرس، 1 نفر علی‌البدل) و برای ثبت شرکت مسئولیت محدود تعداد شرکا حداقل باید دونفر باشد.

انعقاد قرارداد ثبت شرکت

انعقاد قرارداد شرکت از ابتدایی‌ترین اقدامات لازم برای ثبت شرکت است، در این میان طبق ماده 211 قانون مدنی، رضایت شرکا و عاقل و بالغ بودن آن‌ها ضروری‌ترین مواردی است که تاکید می‌کند شرکا اهلیت انجام دادن معامله را داشته باشند.

از شرایط اساسی لازم برای صحت قرارداد بین شرکا که باید مشخص شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رضایت شرکا و هدف از معاملات شرکت باید در نظر گرفته شود.
  •  قاونی بودن معاملات و قرارداد بین شرکا باید مشخص شود.
  •  سلامت و اهلیت طرفین معامله باید درج و تایید گردد.
  •  حیطه اختیارات هرکدام از شرکا در شرکت مشخص گردد.

و در آخر تمامی اطلاعات درمورد سود و زیان، سرمایه اولیه، سمت هر یک از شرکا و … باید مشخص گردد.

مهم ترین قوانین ثبت شرکت
مهم ترین قوانین ثبت شرکت

تعیین موضوع شرکت

هر فردی به قصد انجام کار خاصی، شرکت تاسیس می‌کند و از نظر حقوقی به فعالیتی که در یک شرکت انجام می‌شود موضوع آن شرکت می‌گویند. این موضوع در اساسنامه و شرکتنامه ذکر می‌شودو همچنین طبق موضوع فعالیت شرکت‌ها اختیارات مدیران تعیین خواهد شد. اما اگر موضوع فعالیت تعیین نگردد، قرارداد بدون موضوع تلقی خواهد شد، در این صورت اگر فعالیت شرکت غیرقانونی باشد، هر شخصی توانایی این را دارد که تقاضای باطل شدن شرکت را بدهد.

بنابراین یکی از مهمترین قوانین ثبت شرکت، تعیین کردن موضوع شرکت است. بعضی از موضوعات طبق قوانین ثبت شرکت‌ها برای به ثبت رسیدن شرایط خاصی دارند که باید برای آن‌ها قبل از ثبت شرکت مجوز گرفت و بعد با ارائه آن مجوز به اداره ثبت شرکت‌ها، شرکت را ثبت کرد. (مانند شرکت‌های گردشگری یا موسسات حقوقی)

رد‌آگهی ثبت در روزنامه رسمی

براساس قوانین ثبت شرکت تا زمانی که آگهی ثبت شرکت در روزنامه‌های رسمی انتشار داده نشود، شرکت شما ثبت نشده است.

پیروی از قوانین کشور

شرکت‌هایی که در ایران ثبت و تاسیس شوند، جزو شرکت های ایرانی به حساب می‌آیند، بنابراین این شرکت‌ها موظفند تا از قوانین ایران پیروی کنند.

شرایط ثبت کشورهای خارجی

برای اینکه شرکت‌های خارجی بتوانند در ایران ثبت شوند لازم است قبل از آن در کشور خود به ثبت رسیده باشند، اگر غیر این باشد امکان ثبت شعبه برای آن‌ها وجود ندارد.

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت هر شرکتی متناسب با سرمایه آن‌ها خواهد بود.

هزینه حق‌الثبت تغییرات شرکت

قوانین ثبت شرکت و حق‌الثبت تغییرات شرکت، در هربار تغییر، تابع تعرفه‌های نظام نامه و مندرجات قوانین تجارت خواهد بود.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب