چگونه ثبت برند کنیم؟

مراحل ثبت برند و علامت تجاری به چه ترتیب است؟

گام اول: انتخاب نام مناسب برای ثبت برند

در نخستین گام از مراحل ثبت برند، باید نام تجاری مناسب و با مفهوم برای تجارت خود انتخاب کنید، اما باید در نظر داشت هر نامی که از نظر شما مناسب و جذاب باشد لزوماً قابلیت به ثبت رسیدن را نیز ندارد. در ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، محدودیت‌هایی برای ثبت انواع برند لحاظ شده است و می‌بایست این محدودیت‌ها در انتخاب نام برندتان در نظر بگیرید تا در طی مراحل ثبت با اشکالات قانونی متوقف نشوید. به موجب همین امر انتخاب نام برند در عین سادگی ممکن است یک پروسه سخت و دشوار به نظر بیاید.

گام دوم: استعلام نام برند

پس از انتخاب نام مناسب برای ثبت برند، موردی که به ذهن می‌رسد این است که آیا این برند تاکنون به ثبت رسیده است یا خیر؟ در واقع این استعلام برند است که تعیین می‌کند شانس تایید اظهارنامه شما توسط کارشناسان اداره ثبت علائم به چه میزان است.

عملیات استعلام برند از طریق سامانه اداره مالکیت صنعتی قابل انجام است و نیاز به پرداخت هیچگونه وجهی ندارد. ضمن اینکه از این طریق علاوه بر جلوگیری از اتلاف زمان، متحمل پرداخت هزینه بالا به اشخاص واسط جهت استعلام نام تجاری  یا هزینه ناشی از رد اظهارنامه ثبت علامت نخواهید شد.

گام سوم: دریافت و تکمیل مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

در این مرحله، با توجه به نوع شخصیت متقاضی (حقیقی یا حقوقی) لازم است که مدارک مورد نیاز برای ثبت برند اسکن شده باشد تا در هر مرحله از اقدامات، این مدارک به راحتی و در جای مناسب خود الصاق شده و بارگذاری آن‌ها بدون اتلاف وقت به انجام برسد.

چگونه ثبت برند کنیم؟
چگونه ثبت برند کنیم؟

گام چهارم: ثبت‌ نام اولیه در سامانه اداره مالکیت معنوی

جهت فعالسازی حساب کاربری در سامانه اداره مالکیت معنوی، بعد از مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و دریافت گواهی امضاء باید وارد سامانه http: //iripo. ssaa. ir شده و اطلاعات لازم را جهت ثبت‌ نام اولیه در سامانه مذکور تکمیل کرد.

گام پنجم: تنظیم اظهارنامه ثبت برند و ارسال آن

همانطور که گفته شد، حائز اهمیت است که قبل از تنظیم اظهارنامه از تکمیل مدارک مورد نیاز و قابلیت ثبت برند انتخابی خود اطمینان حاصل کنید. برای تنظیم و ثبت اظهارنامه، باید وارد حساب کاربری خود در سامانه اداره مالکیت معنوی شده و ثبت اظهارنامه علامت را انتخاب کنید. سپس می‌توانید فرم اظهارنامه را تکمیل و مدارک لازم را ارسال کنید.

در پایان نیز می‌توانید با دریافت کد رهگیری، میزان پیشرفت روند این فرآیند را با مراجعه به همان سامانه در بخش ثبت درخواست‌ها، پیگیری کنید. لازم به ذکر است که با مراجعه مستقیم به اداره ثبت علائم تجاری و ارائه درخواست کتبی نیز می‌توانید درخواست خود را به ثبت برسانید.

گام ششم: بررسی اظهارنامه توسط کارشناسان و رئیس اداره ثبت علامت

در ادامه و پس از تکمیل مراحل فوق، اظهارنامه و مدارک ارسال شده توسط سه کارشناس و رئیس اداره ثبت علامت تجاری مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ آن، می‌تواند به سه حالت رد پرونده، اخطار نقص و آگهی نوبت اول باشد. در حالت اول، چنانچه بر رأی صادر شده توسط کارشناسان معترض باشید، می‌توانید اعتراض و درخواست بررسی مجدد کنید. در صورت اخطار نقض، می‌بایست مدارک را تصحیح و در مدت زمان تعیین شده مجدداً ارسال کنید. در صورتی که رأی صادره، آگهی نوبت اول باشد، یعنی هیچ مشکلی در اطلاعات وارد شده وجود ندارد.

گام هفتم: پرداخت هزینه‌های مرتبط و چاپ آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی

در صورت تأیید اظهارنامه، مدارک اسکن شده و پس از تشکیل پرونده، تقاضای ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می‌گردد که در اینصورت باید هزینه‌ روزنامه رسمی نوبت اول‌ واریز شود. پس از انتشار روزنامه نوبت اول، اشخاص ثالث به مدت یک ماه فرصت دارند که اعتراض خود را نسبت به علامت ثبت شده اعلام کنند. در صورتی که اعتراضی به روزنامه وارد نشد، باید هزینه روزنامه نوبت دوم و همچنین حق‌الثبت پرداخت شود.
تمامی هزینه‌های مربوطه به شکل اینترنتی در سامانه اداره مالکیت معنوی به راحتی قابل پرداخت می‌باشد.

گام هشتم: صدور گواهی ثبت علامت تجاری

پس از آگهی ثبت تقاضا و در صورتی که هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به برند شما اعتراضی نداشته باشد، آخرین مرحله از فرآیند ثبت برند تجاری آن است که به همراه یک نسخه از آگهی نوبت اول و دوم، ده نمونه از تصویر برند در ابعاد ۶ در۶ سانتیمتر و یک نسخه اظهارنامه علامت تجاری به اداره مالکیت معنوی مراجعه کرده و از این طریق جهت دریافت گواهی برند ثبت شده‌ خود اقدام کنید.

با سپردن فرآیند صفر تا صد ثبت برندتان به دپارتمان حقوقی و ثبتی داتیک، کلیه امور از قبیل تنظیم اظهارنامه ثبت، تشکیل پرونده فیزیکی در اداره مالکیت معنوی، پرداخت هزینه‌های مربوطه و همچنین دریافت گواهی ثبت علامت توسط کارشناسان و متخصصان انجام خواهد شد. جهت ارتباط بیشتر از طریق صفحه تماس با ما اقدام کرده و از ارائه اطلاعات رایگان در زمینه ثبت برند و علامت تجاری بهره‌مند شوید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب