مالکیت معنوی

استعلام برند

برند در واقع نشان اختصاصی برای یک شخص یا کسب‌وکار است که کمک می‌کند تا شما و محصولاتتان منحصر به فرد دیده شوند، اما زمانی که بحث از ثبت علامت تجاری به میان می‌آید، اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد استعلام علامت تجاری است، زیرا در جهت آغاز تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت باید بگوییم که استعلام قبل از ثبت بسیار مهم است.

چرا که امروزه به دلیل افزایش تعداد برندهای ثبت شده ممکن است بسیاری از نام برند یا علامت تجاری قبلا به ثبت رسیده باشند، به همین دلیل ثبت برند مشابه غیرممکن می‌شود، پس استعلام آن سبب می‌شود تا متقاضی ثبت علامت، به برند‌های رقبای خود پی‌ببرد و به سراغ اسامی تازه‌تر و رقابتی‌تر برود.

بنابراین شما جهت استعلام برند خود می‌توانید به سایت اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید و برای اینکه بتوانید از حقوق قانونی مالکیت معنوی برای ثبت برند استفاده کنید لازم است که براساس چهارچوب قانونی به ثبت برند خود اقدام  کنید.

مرجع صالح برای ثبت برند

برای اینکه افراد بتوانند تکراری بودن یا نبودن علامت تجاری را بهتر تشخیص دهند، یک مرجع جامع و کاملی از تمامی برندها و علائم تجاری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت می‌رسند.

اکنون سوالی که به‌وجود می‌آید این است که مرجع‌ترین سایتی که بتوان در کوتاه‌ترین و سریع‌ترین حالت ممکن از آن استعلام گرفت چه سایتی است؟

اولین و اصلی‌ترین سایت برای استعلام علائم تجاری، سامانه مرکز مالکیت معنوی به نشانی iripo.ssaa.ir بوده که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک راه اندازی گردیده است. این سایت علاوه بر استعلام، طیف گسترده‌ای از خدمات مربوط به مالکیت معنوی را ارائه می کند.

اداره مالکیت معنوی ثبت برند، در استان تهران مستقر است. متقاضیان می‌توانند برای استعلام و ثبت برند خود با استفاده از بخش میز خدمات الکترونیک، بصورت اینترنتی از طریق این سامانه اقدام کنند. درخواست شما ابتدا در سامانه مالکیت معنوی با تکمیل اظهارنامه برند انجام می‌شود.

مالکیت معنوی
مالکیت معنوی

هزینه و مدت زمان جستجو و استعلام علائم تجاری

یکی از مهمترین سوالاتی که در رابطه با استعلام برند برای برخی افراد ایجاد می شود این است که آن‌ها نمی‌دانند دقیقا برای گذارندن مراحل استعلام باید چقدر منتظر باشند یا چه مدت طول می‌کشد تا استعلام انجام شود. در این زمینه برخی افراد تصورشان بر این است که باید برای استعلام علامت تجاری خود هزینه زیادی را پرداخت کنند.

اما پاسخ آن است که استعلام گرفتن از سامانه مالکیت معنوی، هیچ هزینه‌ای ندارد و کاملا رایگان است، همچنین عموم مردم می‌توانند از این امکان حقوقی که برایشان بوجود آمده، استفاده کنند. مدت زمان این فرایند در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌گیرد.

حمایت مالکیت معنوی در ثبت برند

بعد از اینکه برند شما به ثبت رسید استفاده انحصاری از آن برای شما به مدت 10 سال است که در این مدت زمان به شخص دیگری اجازه‌ ثبت عین نام و حتی مشابه آن داده نمی‌شود. در صورت مشاهده برند مشابه خود می‌توانید با داشتن حق اولویت ثبت، برای اتمام فعالیت برند مشابه اقدام کنید. علاوه برآن این موضوع قابلیت پیگیری قضایی را خواهد داشت و این اشخاص باید هزینه ضرر و زیان شما را پرداخت کنند.

همچنین از برند ثبت شده می‌توانید درآمدی غیر از فروش محصول داشته باشید به این صورت که حق مالکیت خود را به اشخاص دیگر انتقال می‌دهید و یا حق انتفاع خود را واگذار نمایید.

آسان ترین روش استعلام همراه با داتیک

همیشه این را به خاطر داشته باشید که یکی از مراحل ضروری برای ثبت برند استعلام نام برند است و نباید تصور کنید انجام یا عدم انجام آن به دلخواه شما است.

ما درسامانه حقوقی داتیک کلیه خدمات مربوط به برند، شرکت و موارد مشابه را انجام می‌دهیم. به راحتی می‌توانید صفر تا صد انجام تمامی این امور را به تیم مجرب و کارآمد ما بسپارید تا وقت و انرژی‌تان را برای کسب‌وکار تخصصی خود سرمایه‌گذاری کنید.

همچنین مشاوران ما می‌توانند در زمینه استعلام برند قبل از ثبت هر روزه به متقاضیان مشاوره‌های رایگان و تخصصی ارائه دهند. شما همین حالا می‌توانید با تیم حقوقی و متخصص داتیک در تماس باشید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب