برند چند سال اعتبار دارد؟

برند چند سال اعتبار دارد؟

 هنگامی شروع به یک کسب و کار می کنید، این اختیار را دارید که محصولات یا خدمات خود را با استفاده از یک نام یا علامت تجاری به مردم معرفی کنید. طبیعتاً این اقدام می تواند آینده کسب و کار شما را تحت تأثیر قرار دهد.

اما هنوز هم بسیاری از مدیران هستند که علاقه ای به ثبت برند ندارند، زیرا فکر می‌ کنند که انجام امور اداری آن زمان زیادی را صرف می کند. علامت تجاری یا همان برند مشخصه ای است که محصولات شما را در بین افراد مختلف بر سر زبان ها می اندازد و به ثبت رساندن آن احتمال سوءاستفاده از آن را توسط دیگران به صفر می‌ رساند.

اما سوالی که شاید ذهن شما را هم درگیر کرده باشد این است که مدت اعتبار برند و علامت تجاری ثبت شده چند سال است؟

مدت اعتبار برند ثبت شده

از زمانی که مدیران شرکت برند خود را به ثبت رسانده باشند، طبق قانون صریح علایم تجاری، تا 10 سال بدون هیچ مشکلی می توانند از آن استفاده کنند. بعد از اتمام دوره 10 ساله،  تمدید اعتبار علامت تجاری بلامانع خواهد بود و دارنده برند می تواند پس از اتمام اعتبار درخواست خود را مبنی بر تمدید مجدد ارسال کند.

نکته: ممکن است به دلایل زیادی، صاحب برند بعد از دوره‌ 10 ساله اقدامی مبنی بر تمدید علامت تجاری نکند، در چنین مواقعی قانون‌ گذار این امکان را برای دارنده علامت برند قرار داده است که تا 6 ماه پس از پایان اعتبار برند، بتواند درخواست خود را جهت تمدید مجدد ارسال کند. البته ناگفته نماند که این کار پس از پرداخت جریمه که به میزان نیمی از هزینه ثبت علامت است، انجام خواهد شد.

برند چند سال اعتبار دارد؟
برند چند سال اعتبار دارد؟

عواقب استفاده نکردن از برند

مدیران باید در نظر داشته باشند که نمی توانند برند یا علامت تجاری را فقط به ثبت برسانند، اما مدت طولانی از آن استفاده نکنند.

در واقع قانون‌ گذار وقتی متوجه شود که صاحب برند بعد از ثبت، 3 سال از برند استفاده نکرده، آن را از دست وی خارج کرده و به هر شخص ذینفع دیگری که قصد دارد آن علامت را به ثبت رسانده و استفاده کند، تسلیم خواهد کرد.

بنابراین اگر برندی بعد از 3 سال بلا استفاده بماند، هر شخص دیگری از طریق دادگاه می‌ تواند حکم ابطال آن را گرفته و پس از انجام کارهای اداری، نام و علامت تجاری را برای خود به ثبت برساند.

مدارک مورد نیاز جهت تمدید مدت برند

تمدید برند در دو نسخه صورت می گیرد که پس از به امضا رسیدن توسط مدیران و یا نماینده قانونی به مراجع ذیصلاح تسلیم می شود تا ظرف مدت مشخصی کارهای اداری آن جهت تمدید طی شود.

مدارک زیر برای اشخاص حقیقی و حقوقی مورد نیاز خواهد بود تا بتوانند مراحل را به راحتی پشت سر بگذارند:

• فتوکپی کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل یا مالک علامت برند

• کامل کردن فرم و آماده کردن نمونه علامت برند

• امضا و مهر کردن وکالتنامه

موارد بالا برای افراد حقیقی بوده و برای افراد حقوقی ضمن موارد بالا باید کپی روزنامه رسمی به همراه تغییرات احتمالی آن نیز آماده شود.

سخن پایانی

نکته حائز اهمیت آن است که اگر تجار تمایل به تمدید داشته باشند، می توانند آن را برای ۱۰ سال دیگر تمدید نمایند و این روند ادامه دارد، به عبارتی شما می توانید برند خود را برای سال های طولانی و ده ها سال با اقدام به موقع و همچنین پرداخت هزینه های مربوطه و برای دوره های متوالی ۱۰ ساله تمدید نمایید.

بخاطر داشته باشید که پس از اتمام هر دوره ۱۰ ساله، مهلت ارفاقی به مدت ۶ ماه وجود دارد و شخص مالک برند، می بایست جهت حفظ و نگهداری برند پیش از مهلت ۶ ماهه، نسبت به تمدید آن اقدام نماید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب