ثبت برند تجاری

ثبت برند

علائم تجاری برای شناسایی کالا‌ها یا خدمات یک شرکت خاص استفاده می‌شود. با مراجعه به یک مرکز خرید یا تماشای تلویزیون، به راحتی با علائم تجاری مختلف روبه رو می شوید که هر کدام از آن ها محصولات و خدمات گوناگونی را ارائه می دهند. علائم تجاری ابزاری ضروری در دنیای تجارت امروز بوده و برای بازار رقابت امری ضروری است.
ثبت برند تجاری به عنوان مالکیت معنوی طبقه بندی می‌شود و از نقض حقوق قانونی توسط قانون علامت تجاری، محافظت خواهد شد. برای به دست آوردن این حمایت، باید برند خود را ثبت کنید.

ثبت برند تجاری مهم است، زیرا محصولات شما را از محصولات مشابه دیگر متمایز کرده و از کپی کردن توسط دیگران و معرفی نادرست سایر محصولات با علامت تجاری شما جلوگیری خواهد کرد. علائم تجاری به مشتریان کمک می‌کند تا در یک نگاه محصول، خدمات و ارزش آن‌ را تشخیص دهند.

مراحل اصلی ثبت برند تجاری

مرحله اول: انتخاب نام و استعلام برند

انتخاب نام اولین و مهم‌ترین قدم برای ثبت برند است، زیرا سال ها با آن نام فعالیت های اقتصادی انجام می شود، پس باید در انتخاب اسم برند دقت کرد و طوری انتخاب شود که ساده و در ذهن ها ماندگار باشد.

قبل از ثبت برند باید مطمئن شوید که این نام در گذشته ثبت نشده باشد، زیرا دیگر قادر به ثبت مجدد آن نخواهید بود. بی اطلاعی از این موضوع درخواست شما را رد می‌کند و علاوه بر آن برای دفعات بعدی، شانس کمتری برای ثبت برند به شما می‌دهد.

مرکز مالکیت معنوی، اداره‌ای است که فعالیت‌های مربوط به اختراع، ثبت برند و طرح‌های صنعتی را انجام می‌دهد. با ورود به این سامانه می‌توانید برندهای ثبت شده را استعلام بگیرید. دقت کنید این مرحله در ثبت شرکت‌ها بسیار ضروری است.

حال پس از استعلام ثبت برند تجاری خود، درصورتی ‌که چنین برندی به ثبت نرسیده باشد، می‌توانید مراحل ثبت برند تجاری را آغاز کنید.

ثبت برند تجاری
ثبت برند تجاری

مرحله دوم: جمع‌آوری مدارک و بارگذاری آن در سایت مالکیت معنوی

بعد از تکمیل اظهارنامه‌ ثبت برند تجاری باید مدارکی که در زیر به آن اشاره شده را بارگذاری کنید:
• کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
• کپی برابر اصل کارت بازرگانی
• ارائه مجوز فعالیتی (جواز تاسیس، پروانه بهره برداری و…)
• ارائه اطلاعاتی نظیر شماره تماس، آدرس، کدپستی، ایمیل
• نمونه تصویر علامت تجاری

مرحله سوم: بررسی اظهارنامه

بعد از اینکه اظهارنامه ثبت برند و علامت تجاری شما توسط سه کارشناس بررسی و تایید شد، پیامکی برای شما ارسال می‌شود. در این مرحله باید به صورت حضوری به اداره مربوطه مراجعه کرده و پرونده ثبت برند را تشکیل دهید.

مرحله چهارم: انتشار آگهی در روزنامه رسمی

در این مرحله اداره مالکیت معنوی موضوع درخواستی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و به روزنامه رسمی ارسال می‌کند. حال شما باید هزینه روزنامه رسمی را در دو نوبت پرداخت کنید. در نوبت اول باید مبلغی بپردازید و پس از گذشت 30 روز از چاپ آگهی، اگر اعتراضی نسبت به ثبت برند وارد نشد، هزینه پرداخت نوبت دوم را انجام دهید.
با پرداخت هزینه‌ نوبت دوم یک هفته زمان می‌برد تا درخواست چاپ انجام ‌شود. در آخر با دو نسخه از روزنامه رسمی، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ده نمونه از برند (در ابعاد 6 در 6 ) و مراجعه به اداره ثبت علامت تجاری، می توانید سند لوگو و برند خود را دریافت کنید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب