ثبت برند شرکت

 انتخاب و استعلام نام برند

اولین و مهمترین گام برای ثبت برند انتخاب نام برندی است که قرار است سال ها با آن فعالیت کنید و مردم توسط آن شما را بشناسند، پس نیاز دارید نامی را انتخاب کنید که محدودیت ثبت نداشته و قبلا توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد، زیرا در صورت مشابه بودن تقاضای شما رد خواهد شد. ما توصیه می‌کنیم این مرحله را جدی بگیرید، زیرا برندی که یک‌بار رد شود، دفعات بعد شانس کمتری برای ثبت شدن دارد.
بهتر است قبل از شروع هر اقدامی، استعلام برند مورد نظر خود را بگیرید تا از هدر رفت زمان و هزینه‌ اضافی جلوگیری کنید. ما در ادامه مقاله درمورد عنوان‌ها و علامت‌هایی که قابلیت به ثبت رسیدن را ندارند توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

تکمیل مدارک

بعد از انتخاب نام برند، در گام بعدی باید جهت تکمیل مدارکی که در زیر ذکر شده اقدام کنید. ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است و هرکدام نیاز به مدارک مشخصی دارند.

مدارک لازم برای ثبت برند (شخص حقیقی)

  • کپی شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی
  •  ارائه کارت بازرگانی (چنانچه برند شما دارای حروف غیرفارسی و لاتین باشد)
  • ارائه مجوزهای فعالیتی از سازمان‌های نظارتی و حاکمیت دولتی
  •  نمونه تصویرعلامت تجاری
  •  گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی

مدارک لازم برای ثبت برند (شخص حقوقی)

  •  کپی شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی (مدیرعامل)
  •  ارائه آگهی تاسیس و اسناد ثبتی شرکت و آخرین آگهی تغییرات و فعالیت شرکت
  • ارائه مجوز فعالیت شرکت
  •  ارائه کارت بازرگانی
  •  نمونه تصویر علامت تجاری

 ثبت نام در اداره مالکیت معنوی

بعد از تکمیل مدارک، باید در سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت‌نام کرده و حساب کاربری خود را ایجاد کنید. همچنین بعد از تایید، گواهی امضاء از دفترخانه اسناد رسمی دریافت کنید. با بارگذاری اطلاعات، مدارک و تصویر برند یا لوگو(سایز6*6 یا10*10 سانتی متر) در سامانه مرکز مالکیت معنوی، 15 روز زمان لازم است که اکانت کاربری شما تایید شود تا بتوانید اظهارنامه خود را تنظیم و ثبت کنید.

بررسی اظهارنامه

اظهارنامه‌ شما توسط سه کارشناس رسمی دادگستری و رئیس اداره علائم تجاری بررسی می‌گردد که اگر بلامانع و مورد تایید واقع شود، پیامکی دریافت می‌کنید که می‌توانید به اداره ثبت علائم تجاری مراجعه کرده و با در دست داشتن مدارک خود، به تشکیل پرونده اقدام کنید.
این نکته را هم درنظر داشته باشید که اگر ثبت برند شما توسط موسسه‌های ثبتی صورت می‌گیرد، دیگر هیچ نیازی نیست که شما شخصا به انجام این امور بپردازید یا در ادارات ثبتی مذکور حضور داشته‌ باشید، بلکه تمام این امور جزء خدمات چنین موسساتی است.

 انتشار آگهی در روزنامه و دریافت سند ثبت برند

بعد از تشکیل پرونده، شخص حقیقی یا حقوقی باید در دو نوبت درخواست خود را در روزنامه‌ رسمی یا کثیرالانتشار به چاپ برساند. در نوبت اول باید مبلغی بپردازد و پس از گذشت 30 روز از چاپ آگهی، اگر اعتراضی نسبت به ثبت آن وارد نشود، هزینه پرداخت نوبت دوم فراهم می‌گردد.
با پرداخت هزینه‌ نوبت دوم یک هفته زمان می‌برد تا درخواست چاپ شما انجام ‌شود. در آخر با پرداخت هزینه حق‌الثبت و در دست داشتن هردو نسخه روزنامه رسمی، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری، ده نمونه از برند در ابعاد 6 در 6 و مراجعه به اداره ثبت علامت تجاری، قادر به دریافت سند لوگو و برند خود خواهید بود.

ثبت برند شرکت
ثبت برند شرکت

چه برند هایی غیر قابل ثبت هستند؟

1. برندی که توانایی متمایز کردن را نداشته باشد.
2. واژه‌هایی‌ که بصورت عام باشند، مانند: واژه مبل برای یک فروشگاه مبلمان قابل استفاده نیست.
3. واژه‌هایی که توصیفی باشند مانند: شیرین، خوشمزه و… مگر در صورتی‌که بخشی از کل یک جمله باشند.
4. کلماتی که گمراه کننده باشند و هیچ ارتباطی به فعالیتی که انجام می‌دهید نداشته باشد. (مثلا برای محصولات لبنی نمی‌توان کلمه‌ آهنین را به کار گرفت)
5. واژه‌هایی که مغایر با عفت عمومی باشد و نظم عمومی را مختل کند.
6. علائمی که با قانون کشور مغایرت داشته باشد.
7. کلماتی که تشابه زیادی با برندهای به ثبت رسیده داشته باشد، به‌طوری که تشخیص آن‌ها از یکدیگر مشکل باشد.
8. استفاده از نماد های دولتی، هلال احمر، پرچم ایران و علامت مخصوص جمهوری اسلامی و نشان‌های سلطنتی ممنوع می‌باشد.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب