ثبت برند مشابه

اهمیت برند

در رشد و پیشرفت هر کسب‌وکاری داشتن برند اهمیت بسیار بالایی دارد. یک برند می‌تواند لوگو، نام، جمله یا ترکیبی از تمام این‌ها باشد که در نهایت معرف و نشان‌دهنده فعالیت شما است. کاربران و مشتریان هر زمان که با برند شما مواجه شوند، یاد محصولات و خدمات شما می‌افتند.

با تمام این‌ها فقط دارا بودن برند کافی نیست، بلکه باید برند مربوطه به ثبت برسد. ثبت برند برای یک شرکت، موسسه و هر کسب‌وکاری بسیار مهم است که باید با توجه به نکات حقوقی و طی مراحل مختلفی انجام گیرد.

در این زمینه مشاوره ثبت برند می‌تواند بسیار موثر باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برند خوب، خاص بودن و منحصر به‌فرد بودن آن است. یک برند خوب باید کاملا خلاقانه بوده و با برند‌های هم صنفی خود به اندازه کافی متفاوت باشد. در ادامه به نکاتی در مورد قوانین حقوقی ثبت برند مشابه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ممنوعیت ثبت برند مشابه در ایران

این موضوع کاملا واضح است که هر برند باید کاملا خاص و خلاقانه باشد، به‌طوری که نسبت به سایر برند‌ها تمایز کافی را ایجاد کند. در این زمینه ثبت برند مشابه در ایران کاملا غیرقانونی است وهیچ برندی مشابه با برند دیگر ثبت نمی‌شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که حتی اگر برندی به ثبت نرسیده باشد، اما از نظر مردم شناخته شده و معروف باشد کافی است برای آن‌ که نشود برندی مشابه با آن را ثبت کرد.

مطابق ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات، ثبت برند‌هایی که دارای ویژگی‌های زیر باشد ممنوع است:

  •  اگر برند منتخب شما دارای علامت، لوگو و عبارتی مشابه با برند دیگر در همان زمینه باشد.
  • علامت منتخب شما ترجمه شده یا مشابه یکی از برند‌های معروف باشد.

اگر یک علامت تجاری یکسان یا مشابه از قبل ثبت شده باشد چه باید کرد؟

اول از همه، شما باید بررسی کنید که آیا علامت تجاری برای همان کالا یا خدماتی که می‌خواهید استفاده کنید ثبت شده است. اگر کالا یا خدمات متفاوت باشد، می‌توانید از نظر قانونی از همان مارک استفاده کنید. همچنین باید محل ثبت علامت تجاری را برررسی کنید، در این صورت اگر یک مارک تجاری در ایالات متحده معتبر است اما در اروپا معتبر نیست، می‌توانید از همان مارک و حتی نام تجاری مشابه در اروپا استفاده کنید.

با این حال، اگر در قلمرو مربوطه با ثبت نام تجاری مشابه یا بسیار مشابه روبه‌رو شده‌اید، می‌توانید با مالک علامت تجاری تماس گرفته و اجازه استفاده از آن را بخواهید. دستیابی به توافق کاملا محتمل است. اگر رقابتی در بازار بین این دو شرکت وجود نداشته باشد، شرکت دیگری می‌تواند توافق کند که به شما اجازه دهد از مارک مشابه استفاده کنید.

حفاظت از برند و علامت تجاری

حفاظت از ثبت برند در برخی موارد می‌تواند به مواردی فراتر از نماد‌ها و عبارات نیز گسترش یابد مانند: رنگ یا بسته‌بندی یک محصول.

به عنوان مثال بطری منحصر به فرد کوکاکولا می‌تواند به عنوان ویژگی شناسایی آن یاد شود و حتی برخی از ویژگی‌های عملکردی آن را نمایان کند، اما این ویژگی‌ها به‌صورت کلی تحت “لباس تجاری” قرار می‌گیرند، بنابراین این چنین ویژگی‌ها محافظت نخواهند شد و سازنده آن نمی‌تواند استفاده از آن را انحصاری و قفل کند.

ثبت برند برای سرما‌یه‌گذاری در کیفیت کالا‌ها در تولیدکنندگان انگیزه ایجاد می‌کند، مثلا اگر یک مصرف‌کننده از کوکاکولا استفاده کند می‌تواند به‌راحتی کمبود کیفیت را تشخیص دهد.

ثبت برند مشابه
ثبت برند مشابه

اقدامات لازم جهت جلوگیری از ثبت برند مشابه

برای جلوگیری از کپی‌برداری و سوءاستفاده از ثبت برند، سامانه ثبت برند تاسیس شده‌ است. زمانیکه فردی از برند شما به گونه‌ای استفاده کند که مشتریان عادی دچار اشتباه شوند، می‌توانید به مراجع قانونی شکایت کنید و به جلوگیری از ثبت برند مشابه با برند خود اقدام کنید. ثبت برند مشابه توسط اداره مالکیت معنوی رد می‌شود و این اداره مهلتی ۲۰ روزه به فرد متقاضی می‌دهد تا اعتراض خود را نسبت به این حکم اعلام کند، بعد از آن اداره مالکیت درخواست اعتراض را بررسی می‌کند و بعد از بررسی تصمیم به ثبت یا جلوگیری از ثبت برند مشابه می‌گیرد.

یک روش دیگر برای جلوگیری از ثبت برند مشابه انجام استعلام برند قبل از ثبت آن است که در این صورت شما از وجود برند مشابه اطلاع خواهید یافت. اینگونه در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

چگونه علائم تجاری مشابه یا یکسان را شناسایی کنیم؟

هنگامی که به ثبت شرکت خود اقدام می‌کنید، در حقیقت علائم تجاری خود را هم ثبت خواهید کرد که اینگونه با چندین مرحله بررسی روبه‌رو می‌شوید.

درمورد علائم تجاری مشابه باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • شباهت ساختاری
  • شباهت بصری
  • شباهت آوایی
  • شباهت کالا‌ها یا خدمات مربوطه
  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب