ثبت برند و مالکیت حقوقی

ثبت برند چیست؟ به چه دلایلی باید در جهت ثبت برند خود اقدام کنیم؟

اگر صاحب کسب‌ و کاری هستید یا قصد شروع و راه‌اندازی آن را دارید، شاید این سوالات و امثال آن ذهن شما را نیز درگیر خود کرده باشد. ما در این مقاله به صورت ساده، کامل و مختصر ضمن ارائه تعریف برند، به موضوع دلایل ثبت آن پرداخته‌ایم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

منظور از ثبت برند و علامت تجاری در قانون چیست؟

ثبت برند که در قانون تحت عنوان ثبت علامت تجاری شناخته می‌شود، یکی از مهمترین اقدامات در ابتدای تأسیس و راه‌ اندازی یک کسب‌ و کار است که برخی از شرکت‌ ها و سازمان‌ ها جهت تحکیم مالکیت معنوی خود بر روی نام، علامت یا حتی طراحی محصولات خود انجام می‌دهند. هرچند انجام این فرآیند برای شروع قانونی فعالیت کسب‌ و کار‌ها الزامی نیست، اما جهت بهبود فعالیت و اعتبار بخشی و همچنین بهره‌مندی از حقوق قانونی ثبت برند پیشنهاد می‌شود صاحبان کسب‌ و کار و تولید کنندگان نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

بر اساس مصوبه مجلس، قانونی که هم‌ اکنون در ایران بر علائم تجاری لازم‌ الاجراست، قانون «ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری» مصوب سال ۱۳۸۶ و آیین‌ نامه اجرایی آن مصوب سال ۱۳۸۷ است. در بعد بین‌المللی نیز، مهم‌ ترین معاهده‌ ای که در سال ۱۸۸۳ در خصوص حمایت از علائم و اسامی تجاری صورت گرفته تحت عنوان «معاهده پاریس» شناخته می‌شود و ایران نیز در سال ۱۹۵۹ میلادی به سایر کشور‌های تحت پیروی از آن ملحق شده است.

در طی این معاهده، سازمان جهانی مالکیت معنوی (فکری) با عنوان «wipo» مالکیت معنوی در ثبت برند بین‌المللی را مورد تأیید خود قرار داده است. در واقع با این اقدام، برای ثبت برند مورد نظر دیگر نیازی به حضور در آن کشور عضو مهاهده نیست و متقاضیان می‌توانند روند قانونی ثبت برند بین‌المللی خود را در همان کشوری که اقامت دارند پیگیری کنند.

ثبت برند و مالکیت حقوقی
ثبت برند و مالکیت حقوقی

اما به چه دلایلی باید در جهت ثبت برند خود اقدام کنیم؟ ثبت برند و مالکیت حقوقی

شاید بتوان پررنگ‌ ترین مزیتی که ثبت برند به همراه دارد را در تعریف قانونی آن خلاصه کرد، طبق این تعریف، برند یا علامت تجاری، نشانی است که کالای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت را از کالا‌ها و خدمات شرکت‌های دیگر متمایز می‌کند. بنابراین یکی از دلایل مهم برای انجام این فرآیند، متمایز کردن محصولات و خدمات کسب‌ و کار‌ها از یکدیگر است.

مزیت دیگر ثبت قانونی برند، سهولت در فرآیند‌ های تبلیغاتی و بازاریابی برای آنها است. همچنین می‌توان امتیاز برند ثبت شده را به اشخاص ثالث واگذار یا در جهت اعطای نمایندگی آن اقدام کرد.

اما بهترین و مهم‌ ترین دلیل ثبت برند و علامت تجاری، مالکیت حقوقی آن است، بدین صورت که افراد و شرکت‌ها با ثبت برند خود امتیاز حمایت قانونی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که مستقیماً تحت نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند را کسب می‌ نمایند. طبق قوانین مربوط به مالکیت حقوقی برند، صاحب یک نام تجاری دارای حق استفاده انحصاری از آن برند است و در صورت سوء‌ استفاده احتمالی از جانب رقبا، امکان طرح دعوای حقوقی وجود دارد. برای اشخاصی که حقوق انحصاری صاحب علامت یا نام تجاری را نقض کنند مجازات کیفری نیز مقررشده است.

به طور کلی

در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت که اگر برندی قبلاً به ثبت نرسیده باشد، در نتیجه‌ی کپی‌برداری غیرقانونی از آن، کاهش فروش و درآمد برای شرکت اصلی را به همراه خواهد داشت. از طرفی نیز ممکن است کیفیت محصول کپی به حدی نامرغوب باشد که نام و شهرت شرکت اصلی را نیز زیر سوال ببرد.
در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که ثبت برند و علامت تجاری برای محصول یا شرکت، روندی کاملاً تخصصی بوده و نیازمند آگاهی کامل از مدارک مورد نیاز، مراحل قانونی و قوانین و ضوابط مرتبط با ثبت برند است. لذا پیشنهاد می‌کنیم برای ثبت انواع برند در هر زمینه‌ کاری با کارشناسان ثبتی و متخصصان حقوقی داتیک در ارتباط باشید. برای ارتباط بیشتر با ما در تماس باشید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب