ثبت شرکت بدون دفتر امکان پذیر است؟

ثبت شرکت بدون دفتر

بسیاری از صاحبان سرمایه و متقاضیان ثبت شرکت، دغدغه داشتن مکانی خاص تحت عنوان دفتر شرکت را دارند، به همین جهت سؤالی که بار‌ها از سمت آن‌ها مطرح می‌شود این است که آیا امکان ثبت شرکت بدون دفتر وجود دارد یا خیر؟ می‌توان گفت که پاسخ این سؤال در مراحل اقدام برای ثبت شرکت نهفته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با موضوع مهم امکان ثبت شرکت بدون مکان خاص و شرایط و مراحل آن آشنا کنیم.

ثبت شرکت

ثبت شرکت راهی است برای ایجاد وجهه‌ ای قانونی و حقوقی برای فعالیت‌ های اقتصادی آن شرکت که در نهایت این اقدام به موفقیت و پیشرفت کسب‌ وکار منتهی می‌شود. بدین جهت تمامی افرادی که قصد تأسیس و راه‌اندازی یک شرکت تجاری یا مؤسسه تجاری و غیرتجاری را دارند، باید به صورت اینترنتی در سامانه ثبت شرکت‌ها، شرکت خود را به ثبت برسانند.

یکی از مراحل مهم و الزامی در فرآیند ثبت شرکت، ذکر یک مکان مشخص به عنوان اقامتگاه شرکت، کدپستی ۱۰ رقمی آن و سایر اطلاعات مربوطه در سامانه ثبت شرکت‌ها است. بدین جهت، به نظر می‌رسد که ثبت شرکت بدون دفتر امکان‌پذیر نباشد! برای دستیابی به پاسخ این ابهام نیاز است که با مفهوم اقامتگاه شرکت و شرایط آن آشنا شوید.

منظور از اقامتگاه شرکت چیست؟

فارغ از نیاز‌های اجتماعی، اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی برای تعیین محل مراجعات قضایی نیازمند داشتن یک اقامتگاه هستند. ماده ۱۰۰۲ قانون مدنی در تعریف اقامتگاه شخص حقوقی بیان می‌ دارد:

«اقامتگاه هر شخصی عبارت است از محلی که شخص در آنجا سکونت داشته و مرکز مهم امور او نیز در آنجا باشد. اگر محل سکونت شخصی غیر از مرکز مهم امور او باشد، مرکز امور او اقامتگاه محسوب است. اقامتگاه اشخاص حقوقی، مرکز عملیات آن‌ها خواهد بود»

اما تعریف اقامتگاه شخص حقوقی تنها محدود به این ماده نیست! طبق ماده ۵۹۰ قانون تجارت، «اقامتگاه شخص حقوقی محلی است که اداره شخص حقوقی در آنجا است. »

ثبت شرکت بدون دفتر
ثبت شرکت بدون دفتر

در نهایت آنچه از این دو ماده برداشت می‌شود این است که اقامتگاه رسمی شرکت، همان مرکز اداره یا انجام اقدامات مرتبط با اداره امور شرکت است که شرکت در آنجا سکونت داشته و اوراق قضایی و اداری به آنجا ارسال می‌شود. اطلاعات مربوط به اقامتگاه رسمی شرکت، در تمامی اوراق قانونی شرکت اعم از اساسنامه، شرکت‌نامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی و آگهی تأسیس درج می‌گردد.

اما در مواردی ممکن است اشخاص حقوقی در آغاز ثبت شرکت، هنوز مکان مناسبی را جهت ثبت به عنوان اقامتگاه شرکت خود در نظر نگرفته باشند. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ آیا برای ثبت شرکت باید همان ابتدا اقامتگاه آن را مشخص نمود؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت با وجود آنکه در مراحل ثبت شرکت بایستی اطلاعات مربوط به اقامتگاه آن مشخص گردد، اما می‌توان در چنین شرایطی که مکان شرکت هنوز مشخص و معین نشده است، آدرس و نشانی پستی محل اقامت یکی از شرکاء یا مؤسسان شرکت را در سامانه ثبت شرکت‌ها درج کرد. توجه داشته باشید که نهایتاً پس از گذشت دو ماه از تأسیس شرکت جهت آغاز فعالیت رسمی شرکت، تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی بایستی اقامتگاه شرکت تعیین و به اداره دارایی ارائه شده باشد.

به طور کلی این نکته را به خاطر داشته باشید که ثبت شرکت بدون دفتر در هنگام تکمیل فرم‌های اداره ثبت شرکت‌ها بلامانع است ولی ادامه‌ فعالیت شرکت منوط به داشتن محلی مشخص برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، ارسال ابلاغیه‌های قانونی، مراجعه ماموران مالیات و سایر امور مرتبط است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت شرکت بدون دفتر می‌توانید با متخصصان و کارشناسان مجرب داتیک تماس گرفته و از فرآیند خدمات ثبتی و حقوقی و همچنین مشاوره رایگان بهرمند شوید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب