ثبت شرکت غیر تجاری

شرکت غیرتجاری

همانطور که از نام شرکت‌های غیرتجاری مشخص است این شرکت‌ها عملکردی خارج از حوزه تجارت دارند. زمانی که موسسات و شرکت‌های غیرتجاری به ثبت شرکت اقدام می‌کنند، بعد از گذراندن مراحل قانونی ثبت، به‌عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته خواهند شد.

شرکت‌های غیر تجاری عموما در زمینه‌های اکتشافی، امور خیریه، علم و ادب و مواردی از این قبیل فعالیت دارند. موسسین شرکت‌های غیرتجاری معمولا در اکثر مواقع بدون چشم داشت و نفع شخصی به تاسیس این قبیل از شرکت‌ها یا موسسات اقدام می‌کنند. اما موارد قابل توجهی هم وجود دارد که موسسین به قصد، انتفاع و سود بردن در ثبت این قبیل شرکت‌ها تاسیس می‌کنند. بر همین اساس شرکت‌های غیرتجاری را می‌توان در دوبخش انتفاعی و غیرانتفاعی دسته‌بندی کرد.

نکته: در شرکت‌های غیرتجاری از رای مجمع عمومی برای انتخاب مدیر شرکت کمک گرفته می‌شود. علاوه بر آن با توجه به میزان مبلغی که مدیران به عنوان سرمایه برای شرکت یا موسسه در نظر گرفته‌اند، مسئولیت کیفری آن‌ها تعریف می‌شود.

ثبت شرکت غیرتجاری

در معنای کلی یک شرکت، می‌توان گفت که شرکت هم‌ خانواده شرکا و شراکت است که به قصد انجام فعالیت‌های خدماتی یا اقتصادی، از توافق و همکاری بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود، اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است، زمانی فعالیت شرکت‌ها جنبه قانونی پیدا می‌کند که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت قانونی و رسمی برسند.

در رابطه با شرکت‌های غیرتجاری بحث مهمی که وجود دارد در رابطه با ثبت آن است. همانطور که در بالا گفته شد این نوع شرکت‌ها بیشتر در زمینه علمی، ادبی، اکتشافی و… فعالیت دارند. شرکت‌های غیرتجاری با گرفتن عناوینی مانند: بنگاه، انجمن، کانون و موسسه شروع به کار کرده و با ثبت شرکت غیرتجاری خود، به شخصیت حقیقی و حقوقی دست خواهند یافت.

ما در این مقاله درمورد انواع شرکت‌های غیرتجاری و چگونگی مراحل و مدارک ثبت آن توضیح خواهیم داد. پس در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

موسسات غیرتجاری به دو قسمت تقسیم می‌شوند

الف) موسسات غیرانتفاعی:

شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری در قالب غیرانتفاعی به هدف دستیابی به منافع شخصی و تقسیم آن بین هیئت موسس تشکیل نمی‌شود. این موسسات شامل: احزاب، انجمن های اسلامی، صندوق‌های قرض‌الحسنه، گروه‌های سیاسی و مجموعه‌های خیریه هستند.

در نخستین گام تاسیس این دسته از شرکت‌ها، متقاضیان باید درخواست کتبی خود را به منظور ثبت شرکت غیرتجاری به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهند در ادامه اداره مذکور از اداره کل نیروی انتظامی برای تایید یا رد درخواست استعلام می‌گیرد. در صورت پذیرش باید تائیدیه گرفته شود.

مطابق قانون شرکا برای تاسیس شرکت غیرتجاری_غیرانتفاعی، نباید تعداد افراد کمتر از دونفر باشد و حداقل سرمایه مورد نیاز مبلغ ۱ میلیون تومان است که در صورت تمایل می‌توانند این مبلغ را افزایش دهند.

ب) موسسات انتفاعی:

این موسسات نسبت به موسسات غیرانتفاعی ماهیتی مغایر دارند. موسسات غیرتجاری در قالب انتفاعی به هدف دستیابی به منافع شخصی تاسیس می‌گردند و درآمد حاصله از فعالیت‌های شرکت ما بین موسسین آن تقسیم می‌شود.

این موسسات شامل: مجمع‌های ادبی، مراکز هنری، آموزشگاه‌های فنی، مدارس آموزش غیرانتفاعی، آموزشگاه‌های زبان و… است. برای ثبت این قبیل از شرکت‌ها به مجوز رسمی از سازمان مرتبط با حوزه انتخابی نیاز خواهید داشت.

ثبت شرکت غیر تجاری
ثبت شرکت غیر تجاری

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت غیرتجاری

  • کپی مدارک شناسایی کلیه شرکا
  •  صورتجلسه تنظیم شده از مجمع موسسین حداقل در دو نسخه
  • تقاضانامه ثبت موسسه به‌صورت چاپی در دو نسخه
  •  اساسنامه تنظیم شده شرکت غیرتجاری حداقل در دو نسخه
  •  اخذ مجوز در خصوص موضوع موسسه

مراحل ثبت شرکت غیرتجاری

  •  کامل کردن فرم تقاضانامه و امضاء آن توسط شرکاء
  •  کامل کردن صورتجلسه موسسین و امضا توسط شرکا
  •  تنظیم و امضا زیر کلیه صفحات اساسنامه توسط شرکا
  • مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها به نشانی اینترنتی www.sherkat. ssa.ir و کامل نمودن اطلاعات خواسته شده در سامانه و انتخاب چند نام به ترتیب اولویت. (توجه داشته باشید نام انتخابی شما باید با فرهنگ انقلاب اسلامی مطابقت داشته باشد، از نام‌های خارجی نباشد، سابقه ثبت نداشته باشد) بعد از بررسی، مسئول مربوطه با یکی از اسامی موافقت خواهد کرد.
  •  بررسی اطلاعات توسط کارشناس حقوقی (اگر دارای نقص باشد پس داده می‌شود و باید نقص را رفع کنید، درصورت تایید پذیرش می‌گردد)
  • بعد از پذیرش اینترنتی، صورتجلسات تنظیمی و ضمائم آن را از طریق پست به آدرس ذکر شده ارسال کنید.
  • اگر صورتجلسه دارای نقص باشد باید آن‌را رفع کنید، چنانچه مورد تایید قرار گرفته شود، مسئول ثبت شرکت، دستور ثبت را ابلاغ کرده و مشخصات شرکت غیرتجاری در دفاتر اداره، ثبت می‌شود.
  • مرحله آخر درج آگهی ثبت شرکت غیرتجاری در روزنامه‎‌های رسمی و کثیرالانتشار جمهوری اسلامی ایران است.

برای اینکه تمام این مراحل را به راحتی انجام دهید می توانید از متخصص های سامانه حقوقی داتیک مشاوره رایگان دریافت کنید.  داتیک همراهی مطمئن در امور ثبتی شماست.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب