ثبت برند شرکت

ثبت برند شرکت

نام برند شما اولین جزئیاتی است که مصرف‌کنندگان از شما دریافت می‌کنند که اگر آن ‌را اشتباه متوجه شوند، می‌تواند قبل از اینکه محصول یا خدمات شما را امتحان کنند، وفاداری خود را از دست دهند.

نام برند یکی از عناصر تجاری است که به مشتریان کمک می‌کند تا محصولی را از محصول دیگر شناسایی و از یکدیگر متمایز کنند، پس باید بسیار دقیق انتخاب شود، زیرا موضوع اصلی یک محصول را به ‌روشی کارآمد به تصویر می‌کشد. انتخاب نام برند به تحقیقات زیادی نیاز دارد و لزوما با محصول مرتبط نیستند. به‌عنوان مثال، نام تجاری می‌تواند براساس مکان‌ها، حیوانات، پرندگان و نام افراد باشند. در برخی موارد نام شرکت، برای تمام محصولات قابل استفاده است. برخی شرکت ها مانند ال‌جی، جنرال‌الکتریک و برند های معتبر از این دسته می باشند.

اگر در حال ایجاد یک کسب‌وکار جدید یا به دنبال تازه کردن نام تجاری موجود خود هستید، بهتر است که نام تجاری را انتخاب کنید که در ذهن مصرف کنندگان طنین انداز باشد و درمورد آنچه هستید تصویر روشنی ایجاد کند. برای انجام این کار، اطمینان حاصل کنید که نام برند انتخابی شما با معیارهای زیر مطابقت داشته باشد.

خصوصیات برند موفق

جذاب و منحصر به فرد باشد

تا آنجا که ممکن است نام تجاری باید جدید و منحصر به‌فرد انتخاب شود و توسط هیچ شرکت دیگری استفاده نشده باشد، پس باید تمرکز خود را روی متمایز ساختن نام تجاری قرار دهید تا توجه مخاطبان را به خود جلب کند. چنین نام هایی به یاد ماندنی خواهند شد.

همچنین باید بررسی کنید که آیا نام تجاری شما از نظر جغرافیایی برجسته است یا خیر. یعنی قبل از انجام هرکار دیگری، یک جستجوی سریع انجام دهید تا بفهمید آیا سایر مشاغل منطقه جغرافیایی شما با این نام برند مشترک هستند یا نام مشابهی دارند؟ حتی اگر آن‌ها با صنعت شما در یک سو نباشند، نام برند آن‌ها می تواند در بین مخاطبان شما سردرگمی ایجاد کند و ارزش شما را کمرنگ کند و به شهرت شما آسیب برساند.

ایده‌ای درمورد کیفیت و مزایای محصول ارائه دهد

یک نام تجاری خوب باید بتواند ماهیت، چشم انداز و ارزش‌های اصلی محصول را منعکس کند. اگر نام تجاری شما دقیقا نشان دهنده آنچه برند شما انجام می‌دهد نیست، با این کار ممکن است اعتبار خود را کم کنید. به همین دلیل نام شما باید متناسب با شرکت شما باشد.
هنگامی که شروع به انتخاب نام برند خود می‌کنید از خود بپرسید:

  •  چرا ما این کار را انجام می‌دهیم؟
  • چه‌ چیزی ما را متفاوت می‌کند؟
  •  ما از کجا آمده‌ایم؟
  •  ارزش‌های ما چیست؟
  •  شخصیت ما چیست؟

پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا روند نام‌گذاری را آگاهانه انجام دهید و اطمینان داشته باشید که نامی منحصر به فرد و معتبر خواهید یافت.

ثبت برند شرکت
ثبت برند شرکت

ماندگاری داشته باشد

توسعه یک برند به زمان و تلاش نیاز دارد، بنابراین مهم است که نامی انتخاب کنید که با پیشرفت کار شما دوام داشته باشد. انتخاب یک نام مرسوم و مد روز می‌تواند آسان باشد، اما درصورتی که در مدت کوتاهی مشتاق تغییر مجدد نام برند نیستید بهتر است که از انجام روندی که مد نمی‌شوند یا به زودی ناپدید می‌شوند، خودداری کنید.

آیا برند شما نام ماندگاری خواهد داشت؟ برای پاسخ به این سوال باید از خود سوال های زیر را بپرسید:

  • آیا این نام به اندازه کافی انعطاف پذیر است که بتواند استراتژی ها، محصولات و خریدهای جدید را در خود جای دهد؟
  •  آیا اگر کانون توجه ما گسترش یابد یا تغییر کند، این نام هنوز مناسب خواهد بود؟

نکته مهم: انتخاب نام برندی که بیش از حد مرسوم و مد روز باشد، می‌تواند مخاطبان اصلی را از تعامل با شما منصرف کند.

 تلفظ ساده و آسان داشته باشد

سادگی ویژگی اصلی نام تجاری خوب است. نام تجاری ساده و آسان باید برای کالایی انتخاب شود که برای همه مشتریان تحصیل کرده، پیر، جوان، کودکان و… به‌راحتی قابل درک و تلفظ باشد. چنین برندی که توسط هر شخصی و به هر زبانی صحبت می‌کند به راحتی قابل تلفظ است در گویش بین مردم رایج می‌شود.

 کوتاه باشد

نام تجاری خوب باید کوتاه باشد. نام کوتاه، تلفظ و به خاطر سپردن آن‌ را آسان می‌کند. نام تجاری کوتاه را می‌توان در فضای کم چاپ یا روی محصولات تنظیم کرد.

 قابلیت ثبت قانونی داشته باشد

این یکی دیگر از ویژگی‌های اساسی برند خوب است. نام برند باید از نظر قانونی ایمن باشد. قبل از انتخاب و استفاده از برند باید تأیید شود که آیا شرکت‌های دیگری از نام تجاری انتخاب شده استفاده کرده‌اند یا خیر. اگر نام تجاری انتخاب شده شما توسط یک شرکت یا شخص دیگر ثبت شده باشد، چنین نام تجاری نمی‌تواند در دفتر ثبت برند شرکت، ثبت شود. در نتیجه از نظر قانونی نمی‌تواند ایمن باشد.

تمامی این ویژگی‌ها در صورتی ارزش قانونی پیدا می‌کنند که برند شما در اداره ثبت برند شرکت به ثبت رسیده باشد. برای این کار کافیست مدارک ثبت برند را جمع آوری کرده و بعد از تکمیل مدارک در سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت‌نام کنید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب