دستورالعمل ثبت برند

دستورالعمل ثبت برند

نام تجاری مهم است، زیرا نه تنها موجب تأثیر به یاد ماندنی در ذهن مصرف‌ کنندگان می‌ شود، بلکه به مشتریان شما این امکان را می‌ دهد که بدانند از شرکت شما چه انتظاری دارند، در نتیجه بهترین انتخاب در ذهن مشتری شما هستید. نام تجاری به گونه‌ ای ساخته شده که نمایانگر چگونگی کسب‌ و کار و درک مشتری از کسب‌ و کار شما باشد.

راهکارهای بسیاری برای توسعه یک نام تجاری وجود دارد که شامل خدمات به مشتریان، شهرت، مسئولیت اجتماعی، تبلیغات و … است. همه‌ این عناصر برای ساخت یک نمای منحصر به فرد و خاص با هم کار می‌ کنند.
ثبت برند و انجام صحیح و حرفه‌ ای دستوالعمل ها، از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل شاهد رشد روز افزون متقاضیان آن هستیم. در این مقاله شما را با دستورالعمل‌ های ثبت برند و ثبت علامت تجاری آشنا خواهیم کرد تا از پیچیدگی‌ های خاصی که دارد، به راحتی عبور کنید.

دریافت مشاوره حرفه‌ ای و رایگان

اولین اقدام لازم برای ثبت برند تجاری اخذ مشاوره تخصصی و رایگان است که از طریق برقراری ارتباط با کارشناسان مجرب داتیک صورت می‌ گیرد. مسائلی که مورد بحث و بررسی قرار می‌ گیرد شامل: مدت زمانی که حدوداً به طول می‌ انجامد تا برند شما به ثبت برسد، دستور العمل‌ های ثبت برند و مدارک مورد نیاز آن، هزینه ثبت برند و ثبت علامت تجاری، انتخاب برند یا لوگو که یک واژه مناسب، شکل و تصویر زیبا و یا ترکیبی از هر دو.

استعلام برند قبل از ثبت

ابتدا استعلام بگیرید که آیا عین یا مشابه برند مورد نظر شما ار قبل در همان طبقه ثبت شده است یا خیر. در صورت وجود تشابه بین برند شما و برندی که قبلاً در همان طبقه ثبت شده، تقاضای شما رد خواهد شد.

دستورالعمل ثبت برند
دستورالعمل ثبت برند

تهیه مدارک لازم

سومین دستورالعمل برای ثبت برند، فراهم کردن مدارک مورد نیاز آن است. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند اشخاص حقیقی یا حقوقی:

مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت برند برای شخص حقیقی:

• کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی.
• کپی برابر اصل کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی.
• کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
• اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی، ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه متقاضی.

مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت برند برای شخص حقوقی:

• کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت.
• کپی آخرین روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت (درصورت وجود).
• کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضاء دارند.
• کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی).
• کپی کارت بازرگانی و یا کارت عضویت اتاق بازرگانی.
• اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی، ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه صاحبان امضاء شرکت.

ثبت نام در سامانه مرکز مالکیت معنوی و اخذ گواهی امضاء از دفترخانه اسناد رسمی

در این مرحله از ثبت برند باید در سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام کنید. پس از ثبت نام، به یکی از دفاتر اسناد رسمی در سراسر ایران مراجعه و برای اخذ گواهی امضاء اقدام کنید.

تنظیم و ثبت اظهارنامه برند

بعد از ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی، وارد بخش ثبت اظهارنامه علامت تجاری شوید و سپس به تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود اقدام کنید.

بررسی اظهارنامه برند توسط کارشناسان

پس از بررسی اظهارنامه ثبت علامت تجاری، سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری بررسی ها را انجام می دهند و بعد از بررسی انجام شده، عدم تایید یا تایید انجام می شود که در این مرحله برای شما پیامکی ارسال می گردد که ثبت علامت تجاری مورد تقاضای شما از سوی اداره علائم تجاری بلامانع تشخیص داده شده است.

مراجعه به اداره علامت و دریافت سند ۱۰ ساله برند

آخرین مرحله آن است که با در دست داشتن مدارکی مانند یک نسخه از هر دو روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ۱۰ نمونه از برند در ابعاد ۶*۶ به اداره مالکیت معنوی مراجعه و ضمن ارائه رسید، سند برند خود را تحویل بگیرید.

سخن پایانی

اگر برای شرکت خود برندی ثبت یا لوگویی انتخاب کنیم اما برند ثبت نکنیم، همواره ترس کپی برداری از ایده‌ های ما وجود دارد، علاوه بر آن در دنیای امروز هیچ پیشرفت قابل ملاحظه ای نخواهیم کرد. امروزه به دلیل تنوع بسیار زیاد بازار مصرفی و خدماتی، بایستی جایگاه کسب‌ و کار خود را در ذهن مشتری ثبت کنیم که این امر بدون داشتن برندی مناسب بسیار سخت است.
در این مطلب، دستورالعمل‌ های مهم جهت ثبت برند بررسی شد. شما می‌ توانید با کارشناسان حقوقی داتیک ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب