روزنامه رسمی در ثبت شرکت چه نقشی دارد؟

روزنامه رسمی در ثبت شرکت چه نقشی دارد

وقتی برای ثبت شرکت اقدام می‌کنید و قصد دارید که فعالیت تجاری خود را به صورت کاملاً قانونی شروع کنید، در آخرین مرحله الزامیست که افراد را از ثبت شرکت خود مطلع سازید. به همین منظور، روزنامه رسمی کشور به منزله‌ اطلاع سایر شرکت‌های تجاری و مراکز مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی از آغاز فعالیت تجاری شما تشکیل شده است.

شاید برای شما نیز این سؤال پیش آمده باشد که لزوم آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور چیست؟ ما در این مقاله توضیحاتی به صورت جامع در مورد روزنامه رسمی و آگهی ثبت شرکت در آن ارائه خواهیم داد. بنابراین اگر می‌خواهید با روزنامه رسمی و کارکرد آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه مطلب با همراه باشید.

روزنامه رسمی چیست؟

روزنامه رسمی کشور که بر اساس یک ماده واحده قانونی تشکیل شده است، یكی از سازمان‎‌های وابسته به قوه قضائیه می‌باشد كه در قالب شركت سهامی اداره می‌‎شود. این سازمان تنها مرجع رسمی انتشار تمامی آگهی‌های حقوقی و قضایی کشور است و سندی رسمی و دولتی به شمار می‌رود.

یکی از مهم‌ترین وظایف این نشریه، چاپ و انتشار آگهی‌های قانونی و قضایی مربوط به تأسیس، ثبت شرکت و غیره است. طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، تمامی مجموعه‌های تجاری و یا غیر تجاری پس از انجام مراحل ثبت به مدت یک ماه مهلت دارند که اطلاعات شرکت خود را به اطلاع عموم برسانند.

سایر وظایف روزنامه رسمی شامل موارد زیر می‌شود:

  1.  چاپ و نشر کلیه قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، آئین‌نامه‌ ها و تصویب‌نامه‌ های هیئت دولت و آراء وحدت ‎رویه دیوان‎عالی كشور و دیوان عدالت اداری
  2.  درج تشکیل یا انحلال هر نوع شرکتی که طبق قوانین مربوطه در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده
  3.  چاپ و نشر ثبت و تمدید نام و علائم تجاری، طرح‌های صنعتی، اختراعات و…
  4.  چاپ و نشر قوانین و مقررات
  5.  چاپ و نشر خلاصه‌نامه‌ها و آگهی‌های مربوط به شرکت‌های داخلی و خارجی و ثبت شده در اداره ثبت اسناد و املاک
  6.  چاپ و نشر اعلان لازم به دارنده مجهول سند تجاری
  7.  انجام کلیه سفارشات چاپی و مطبوعاتی قوه قضائیه و سازمان‌های وابسته
  8.  چاپ و نشر مفاد حکم قطعی راجع به اعتراض به علامت ثبت شده
  9.  چاپ و نشر آگهی دعوت هیئت بستانکاران
روزنامه رسمی در ثبت شرکت
روزنامه رسمی در ثبت شرکت چه نقشی دارد

روزنامه رسمی در ثبت شرکت چه نقشی دارد؟

همانطور که در موارد فوق گفته شد، یکی از وظایف این نشریه، چاپ و نشر آگهی شرکت‌ها و خلاصه مفاد موارد ثبت شده به صورت دقیق جهت اطلاع عموم است که می‌تواند شامل مواردی اعم از نام شرکت، نوع، موضوع فعالیت، آدرس، تاریخ و شماره ثبت، میزان سرمایه شرکت با ذکر جزئیات موجود، اسامی و سمت اعضای هیئت مدیره، تاریخ شروع به کار یا تاریخ خاتمه کار شرکت باشد، اما نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت روند قانونی این فرآیند است، چرا که شروع فعالیت تجاری شرکت به صورت قانونی زمانی امکان‌پذیر است که آگهی ثبت شرکت در این روزنامه منتشر شود. لذا حائز اهمیت است که تمامی مراحل به درستی طی شده و مدارک مورد نیاز برای این کار نیز از قبل مهیا باشد.

ثبت شرکت در روزنامه رسمی چه مزایایی به همراه دارد؟

با توجه به آنچه در قسمت قبل بیان کردیم، اطلاع‌ رسانی عمومی درباره ثبت شرکت‌ های مختلف تجاری و غیر تجاری از طریق نشر آن در روزنامه رسمی کشور الزامیست، اما این اقدام علاوه بر اطلاع‌ رسانی مزایای بسیاری نیز به دنبال دارد. با ثبت شرکت در روزنامه رسمی و اطلاع‌ رسانی عمومی از این طریق، افراد به صورت قانونی با شرکت شما آشنا می‌شوند. از طرفی ثبت شرکت شما در روزنامه رسمی موجب اطلاع‌ رسانی به ذی‌نفعان و رقبای احتمالی شما شده و بدین ترتیب هیچ احتمالی برای سوءاستفاده از نام و نشان تجاری شرکت شما وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، امکان تعامل و ارتباط موثر با سایر مراکز تجاری و افزایش اعتبار شرکت نیز از این طریق فراهم می‌شود.

اگر به دنبال انجام پروسه ثبت شرکت در روزنامه رسمی و انتشار آگهی ثبت شرکت خود هستید، می‌توانید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید و سپس برای ثبت آگهی شرکت خود اقدام نمایید. کارشناسان و متخصصان ثبتی داتیک با سال‌ها تجربه در این مسیر شما را همراهی می‌کنند. جهت کسب اطلاع بیشتر با ما تماس حاصل نمایید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب