مالکیت معنوی حقوقی

مالکیت معنوی

مالکیت معنوی توصیف طبقه‌ گسترده‌ برای مجموعه دارایی‌های نامشهود است که حاصل تراوشات ذهنی و ابتکارات انسان می‌باشد. همچنین مالکیت معنوی به منظور محافظت قانونی از دارایی‌های نامشهود افراد ایجاد شده است.

مفهوم مالکیت معنوی به این واقعیت مربوط می‌شود که برخی محصولات عقل بشری باید از همان حقوق محافظتی که درمورد دارایی‌های مشهود اعمال می‌شود، برخوردار باشند. اکثر اقتصاد‌های پیشرفته، اقدامات قانونی برای محافظت هردو شکل دارایی را در دست دارند.

شرکت‌ها در مورد شناسایی و محافظت از مالکیت معنوی کوشا هستند، زیرا این ارزش در اقتصاد دانش بنیان امروز بسیار ارزشمند است. همچنین تولید مالکیت معنوی ارزشمند مستلزم سرمایه‌گذاری در نیروی مغزی متخصص است. این سرمایه‌گذاری به این معناست که دیگران نباید از آن‌ها بدون هیچ حقی برخوردار شوند.

از این رو استخراج ارزش از مالکیت معنوی و جلوگیری از بدست آوردن آن ارزش توسط دیگران از مسئولیت مهم هر شرکتی است. مالکیت معنوی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. اگرچه این یک دارایی نامشهود است، اما دارایی معنوی می‌تواند بسیار ارزشمندتر از دارایی‌های فیزیکی یک شرکت باشد. مالکیت معنوی می‌تواند یک مزیت رقابتی باشد پس در نتیجه توسط شرکت‌هایی که مالک آن هستند به شدت محافظت می‌شود.

مالکیت معنوی می‌تواند:

  •  بیش از یک مالک داشته باشد
  • متعلق به افراد یا مشاغل باشد
  •  فروخته شود یا انتقال یابد
  • حقوق مالکیت معنوی به شما امکان می‌دهد از دارایی فکری متعلق به خود درآمد کسب کنید.

حقوق مالکیت معنوی چیست؟

حقوق مالکیت معنوی حقوقی است که به افراد نسبت به خلاقیت ذهن آن‌ها داده می‌شود. معمولا به خالق، حق انحصاری استفاده از آفرینش خود را برای مدت زمان معینی می‌دهند.

انواع مالکیت معنوی

مالکیت معنوی می‌تواند شامل انواع مختلفی از دارایی‌های نامشهود باشد که برخی از متداول‌ترین آن‌ها در زیر ذکر شده است:

کپی رایت:

کپی رایت اصطلاحی حقوقی است که برای توصیف حقوقی که سازندگان بر آثار ادبی و هنری خود دارند استفاده می‌شود. آثاری که زیر مجموعه کپی رایت قرار دارند شامل: کتاب، موسیقی، فیلم، برنامه‌های رایانه‌ای، تبلیغات و مجسمه‌سازی است.

مالکیت معنوی حقوقی
مالکیت معنوی حقوقی

حق اختراع:

حق اختراع یک حق انحصاری است که ورقه اختراع نیز سند این حق می‌باشد و اداره مالکیت صنعتی برای حمایت از یک اختراع صادر می‌کند. به طور کلی ثبت اختراع این حق را به صاحب آن می‌دهد که تصمیم بگیرد، چه زمانی و چگونه دیگران از اختراع او استفاده کنند. در ازای دریافت این حق قانونی، صاحب حق ثبت اختراع اطلاعات فنی مربوط به اختراع را در سند منتشر شده از اختراع در دسترس عموم قرار می‌دهد.

علائم تجاری:

علائم تجاری شامل تصویر، رقم، حروف، نقش و. . . که برای امتیاز و تشخیص یک محصول است و می‌تواند کالا‌ها یا خدمات یک شرکت را از سایر شرکت‌ها متمایز کند. علامت تجاری قابل انتقال است و این انتقال تنها پس از ثبت در مقابل اشخاص ثالث معتبر می‌باشد. همچنین مدت اعتبار آن ۱۰ سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه است. علائم تجاری ریشه در دوران باستان دارد که صنعتگران علامت خود را بر روی محصولات می‌گذاشتند.

طرح‌های صنعتی:

یک طرح صنعتی جنبه تزئینی یا زیبایی کالا را تشکیل می‌دهد. یک طرح ممکن است از ویژگی‌های سه بعدی، مانند شکل، حجم یا سطح یک کالا، یا از ویژگی‌های دو بعدی آن مانند: الگو‌ها، خطوط یا رنگ تشکیل شده باشد.

نشانه‌های جغرافیایی:

نشانه‌های جغرافیایی و نام‌های تجاری مبداء علائمی است که در کالا‌هایی استفاده می‌شود که دارای منشاء جغرافیایی خاصی بوده و دارای خصوصیات، شهرت یا ویژگی‌هایی است که اساسا به آن محل مبدا نسبت داده می‌شوند. بطور معمول، یک نشان جغرافیایی شامل نام محل مبدا کالا است.

وظایف سازمان مالکیت معنوی چیست؟

  •  موافقت یا شرکت در اجرای هرگونه موافقت نامه بین‌المللی به هدف بالا بردن حمایت از مالکیت معنوی تنظیم شده
  • تشویق بستن قرارداد‌های بین‌المللی در رابطه با ارتقاء حقوق مالکیت معنوی
  •  پیشنهاد همکاری به کشور‌هایی که خواهان کمک حقوقی یا فنی در زمینه مالکیت معنوی
  • جمع آوری اطلاعات مربوط به حمایت از مالکیت معنوی و توسعه مطالعات در این زمینه
  • ارتقا تسهیل حمایت موثر از مالکیت معنوی در سراسر جهان و هماهنگی قوانین ملی در این زمینه
  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب