مشاور حقوقی طلاق

حقوق زوجه در زمان طلاق

 در دنیای پر مشغله‌ امروزی، افزایش میزان طلاق به خصوص در میان جوانان، روز به روز بیش از قبل مشاهده می‌شود. به همین جهت می‌توان طلاق را به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های خانوادگی شناخت، اما افزایش شیب منحنی طلاق چه علتی می‌تواند داشته باشد؟

به طور کلی دلایل زیادی از ازدواج زود هنگام گرفته تا اختلافات مذهبی و فرهنگی، مشکلات مالی، تفاوت سنی زیاد، خیانت، فقدان آموزش‌ های مناسب، اختلاف و ناسازگاری جنسی، اعتیاد، مشکلات روحی و روانی و… سبب تصمیم‌ گیری نهایی طرفین نسبت به طلاق خواهد شد.

یکی از معضلات مهمی که زوجین در هنگام جدایی یا حتی بعد از طلاق درگیر آن هستند، مسائل حقوقی مرتبط با طلاق است. بسیاری از افرادی که به هر دلیل قصد جدایی از یکدیگر را دارند ممکن است اطلاعات دقیقی از مسائل حقوقی مربوط به روند طلاق نداشته باشند و این بی‌اطلاعی، آن‌ها را در این مسیر پر پیچ و خم با مشکلات و دردسر‌های زیادی مواجه کند. از این رو داشتن اطلاعات کامل درمورد طلاق برای این دسته از افراد اهمیت دارد.

در این هنگام، نیاز به وجود یک مشاور حقوقی مجرب احساس می‌شود تا آن‌ها را از زوایای مختلف حقوقی و قانونی طلاق و موضوعات مرتبط با آن مطلع سازد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا شما را با هر آنچه که لازم است در مورد طلاق بدانید، آشنا کنیم.

با انواع طلاق آشنا شوید

به طور کلی، طلاق به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: رجعی و بائن.

در طلاق رجعی، قانون در ایام عده به زن و شوهر مهلت داده تا تصمیم نهایی خود را درباره جدایی یا ادامه زندگی مشترک بگیرند. بنابراین در این نوع طلاق، شوهر می‌تواند در طول مدت عده به همسر خود برگردد و از طلاق و جدایی منصرف شود.

طلاق بائن دقیقا برعکس طلاق رجعی است؛ یعنی زن و شوهر در مدت عده نمی‌توانند از جدایی پشیمان شوند. در واقع با طلاق، جدایی کامل بین زوجین اتفاق می‌افتد.

شرایط طلاق

طلاق از سه مسیر کلی زیر امکان‌پذیر است:

طلاق از سوی مرد: ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، اختیار طلاق را به مرد داده است و مرد می‌تواند بدون نیاز به اثبات مورد خاصی و به صرف اراده درخواست طلاق بدهد و در صورتی که درخواست طلاق از طرف مرد به دلیل سوء اخلاق زن نباشد، بنا بر تشخیص و تأیید دادگاه مرد موظف است تمام دارایی مشترک را تا حداکثر ۵۰ درصد به زوجه پرداخت کند.

بعد از آن که مرد درخواست طلاق کرد، دادگاه رایی به عنوان «گواهی عدم امکان سازش» صادر می‌کند که زوجین سه ماه فرصت دارند تا برای اجرای حکم به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کنند. در چنین شرایطی عدم رضایت زوجه اگرچه مراحل طلاق را طولانی‌تر می‌کند، اما درنهایت هیچ تأثیری درروند پرونده نخواهد داشت.

مشاور حقوقی طلاق
مشاور حقوقی طلاق

طلاق از سوی زن: زن تنها در شرایط خاصی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، می‌تواند درخواست طلاق کند. ولی اگر شرایط ویژه‌ ای وجود نداشته باشد و همچنین مرد نیز موافقت خود را اعلام نکند، حکم طلاق داده نمی‌شود. برخی از این شرایط عبارتند از:

  •  عدم پرداخت نفقه زن به مدت شش ماه.
  •  بیماری مسری مرد.
  •  مبتلا بودن مرد به بیماری‌های روانی.
  •  اشتغال مرد به کاری که باعث هتک حیثیت زن شود.
  •  محکوم شدن مرد به ۵ سال حبس یا بیشتر.
  •  اعتیاد مرد.
  •  غیبت مرد به مدت شش ماه یا بیشتر.

طلاق توافقی: این روش، ساده‌ترین و کوتاه‌ترین روش طلاق است که در آن زوجین، در مورد مسائل ناشی از زوجیت مانند مهریه، نفقه، اجرت‌المثل، حضانت فرزندان و نحوه ملاقات با آن‌ها، جهیزیه و سایر موضوعات با یکدیگر توافق کرده و این توافق را به صورت مکتوب به دادگاه ارائه می‌دهند.

کلام آخر

بنا بر آنچه بیان شد، طلاق با توجه به نوع و ماهیت و همچنین درخواست از جانب زوج یا زوجه دارای نتایج و آثار حقوقی متفاوتی است. مسائلی که پس از وقوع طلاق یا در حین اجرای آن تعیین تکلیف می‌شوند، برخی دارای جنبه مالی و برخی دیگر نیز دارای جنبه معنوی هستند.

لذا جهت به حداقل رساندن آسیب‌های مالی و معنوی طلاق، بهتر است در خصوص هر کدام از موضوعات مطرح شده با یک حقوقدان متخصص و مجرب دیدار داشته و مشاوره حقوقی دریافت کنید.

مشاور حقوقی طلاق، با طرح پرسش دقیق و بررسی شرایط زوجین و همچنین جمع‌آوری اطلاعات مرتبط، علاوه بر این‌ که از بروز بسیاری از مشکلات حقوقی در طی این اقدام پیشگیری می‌کند، باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه هم می‌شود.

جهت بهره‌مندی از مشاوره رایگان طلاق می‌توانید با کارشناسان حقوقی داتیک ارتباط برقرار نموده و سوالات خود را در این خصوص بیان کنید. مشاوران ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات حقوقی شما عزیزان می‌باشند.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب