مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه می‌شود؟

بسیاری از افرادی که سال های زیادی از ازدواج آن ها می گذرد، این گونه تصور می کنند که مهریه آن ها پس از مدتی به علت افزایش تورم، مقدار ناچیز و بی ارزشی شده و به همین دلیل اقدامی در جهت مطالبه ی آن نمی کنند.

باید بدانید که اگر به طور مثال در زمان ازدواج، مهریه شما 100 هزار تومان بود، قرار بر این نیست که در صورت مطالبه مهریه خود، همان 100 هزار تومان را دریافت کنید! بلکه ارزش مهریه شما به نرخ روز محاسبه خواهد شد.

در این مقاله قبل از آن که بخواهیم در ارتباط با «محاسبه مهریه به نرخ روز» صحبت کنیم، ابتدا شما را با مهریه و انواع آن، آشنا خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مهریه چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده با شما صحبت کنیم، باید بگوییم مهریه که به آن «صداق» یا «کابین» نیز گفته می شود، حق زن است که بعد از عقد نکاح، مرد موظف به پرداخت آن می گردد.

طبق ماده 1082 قانون مدنی:

«به مجرد عقد، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.»
مهریه حقی است که هر موقعی زن آن را مطالبه کند، مرد باید آن مهریه را پرداخت نماید. متاسفانه در جامعه ما به این نکته مهم توجهی نمی شود و مرد در هنگام ازدواج، مهریه سنگین را می پذیرد، بدون آن که به آینده فکر کرده باشد.

زن می تواند در هنگام مطالبه مهریه خود، اموال مرد را توقیف کند یا مرد را موظف به پرداخت مهریه به صورت قسطی نماید. در صورتی که مهریه زن، وجه نقد باشد باید محاسبه آن به نرخ روز انجام شود.

انواع مهریه کدام اند؟

مهریه به دو دسته تقسیم می شود که نوع پرداخت هر کدام از آن ها متفاوت است.

1.عندالمطالبه

مهریه عندالمطالبه به مهریه ای گفته می شود که زن در هر موقعی می تواند آن را درخواست کند و مرد باید آن را بپردازد. در صورت عدم پرداخت مهریه، زن می تواند به مراجع قضایی برای مطالبه آن مراجعه کند.

مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه می‌شود؟
مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه می‌شود؟

2.عندالاستطاعه

عندالاستطاعه به معنای «هنگام توانایی» است.

در این نوع از مهریه، مرد فقط در صورت داشتن تمکن مالی موظف به پرداخت مهریه می شود و زن باید استطاعت و توانایی مالی مرد را ثابت کند.

چه مواردی را می توان به عنوان مهریه تعیین کرد؟

باید به این نکته اشاره کنیم که مهریه باید مال مشخص و معینی باشد. اگر قرار بر این است که سکه را به عنوان مهریه تعیین کنید، باید تعداد و نوع سکه را مشخص کنید. یا اگر مهریه، یک پلاک زمین است، باید ارزش آن تعیین شود.

هنگامی که وجه نقد نیز به عنوان مهریه در نظر گرفته می شود، باید مقدار آن مشخص شود. بنابراین سکه، زمین، وجه نقد و هر اموال دیگری را می توان به عنوان مهریه در نظر گرفت.

چگونه مهریه به نرخ روز محاسبه می شود؟

همان طور که در عبارت های گذشته به آن اشاره کردیم، مهریه در هر زمان به نرخ روز محاسبه می گردد. این محاسبات به شاخص های خاصی ارتباط دارد. هر سال، بانک مرکزی شاخص کل بهای کالاها را مشخص می کند.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز، به این صورت است که شاخص یک سال قبل از مطالبه مهریه را تقسیم بر شاخص سال عقد کرده و حاصل این تقسیم را در مبلغ مهریه ضرب می کنند. به این ترتیب، عددی که به دست آمده، میزان مهریه به نرخ روز است.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، مهریه زن می تواند به صورت سکه، زمین، آپارتمان، وجه نقد یا هر اموال دیگری باشد. در صورتی که مهریه زن، وجه نقد باشد و زن آن را مطالبه کند، مهریه باید به نرخ روز محاسبه و پرداخت شود.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب