هزینه ثبت برند

هزینه ثبت برند چقدر است؟

به طور معمول هزینه ثبت برند مقدار مشخص و ثابتی نیست و بسته به مواردی از قبیل تعداد طبقات کالای درخواستی برای ثبت، شکل برند و لوگو، نوع شخصیت حقیقی و حقوقی برند و… در طول زمان تغییر می‌کند. بنابراین نمی‌توان هزینه‌ای ثابت را برای انجام و تکمیل این فرآیند در نظر گرفت، اما به طور کلی این هزینه‌ها شامل:

  • هزینه‌های مربوط به ثبت اظهارنامه علامت تجاری در سامانه اداره مالکیت معنوی
  • هزینه آگهی تقاضای ثبت برند (روزنامه اول)
  • هزینه حق الثبت نام برند
  •  هزینه آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی (روزنامه دوم)

ما در ادامه به جزئیات این چهار هزینه می‌پردازیم، جهت اطلاع دقیق و به روز از هزینه‌های ثبتی و همچنین در خصوص مراحل مربوط به ثبت لوگو و برندتان، می‌توانید در ادامه همراه ما باشید.

1. هزینه ثبت اظهارنامه در سامانه اداره مالکیت معنوی

اولین قدم برای ثبت یک نام و نشان تجاری، ثبت اظهارنامه برند در اداره مالکیت معنوی است که در این مرحله باید هزینه‌ای را بابت ثبت این اظهارنامه پرداخت کنید. هزینه براساس تعداد طبقات و نوع شخصیت حقیقی و حقوقی و میزان کالا درج شده متغیر است. در زیر مثالی برای هزینه ثبت برند در طبقات مختلف و برای اشخاص حقیقی و حقوقی آورده شده‌ است:

  • حق ثبت اظهارنامه به ازای یک طبقه برای شخص (حقیقی) معادل 240.000 ریال
  • حق ثبت اظهارنامه به ازای یک طبقه برای شخص (حقوقی) معادل 480.000 ریال
  • هزینه هر طبقه اضافی در اظهارنامه شخص (حقیقی) معادل 20.000 ریال
  • هزینه هر طبقه اضافی در اظهارنامه شخص (حقوقی) معادل 40.000 ریال

2.هزینه آگهی تقاضای ثبت برند (روزنامه اول)

بعد از ثبت اظهارنامه شما در اداره مالکیت معنوی، کارشناسان این اداره تقاضای شما را بررسی می‌کنند و اگر بررسی و ثبت آن از دید کارشناسان مورد پذیرش قرار گرفت، حال باید آگهی تقاضای برند را در روزنامه رسمی چاپ کنید. هزینه چاپ روزنامه رسمی (نوبت اول) به شکل زیر محاسبه می‌شود:

هزینه چاپ این روزنامه بسته به عواملی همچون رنگی بودن لوگو یا سیاه و سفید بودن آن، تعداد طبقات کالا، خدمات و تعداد خطوط متغیر است، زیرا هرچه تعداد خطوط بیشتر باشد باعث بیشتر شدن کادر آگهی می‌شود.

هزینه ثبت برند
هزینه ثبت برند

3. هزینه حق‌الثبت نام برند

بعد از گذشت یکماه از چاپ نوبت اول روزنامه رسمی، برای تقاضای علامت تجاری خود باید یک هزینه جدید بابت حق‌الثبت برند به اداره مالکیت معنوی پرداخت کنید. همانند موارد بالا که شامل اظهارنامه و روزنامه اول بود، هرچه تعداد طبقات و کالا بیشتر باشد، هزینه آن بیشتر خواهد شد. همچنین این هزینه بر اساس نوع شخصیت حقیقی و حقوقی متفاوت است. مثالی از این مبالغ به شرح زیر است:

  •  هزینه حق‌الثبت برند به ازای یک طبقه برای شخص (حقیقی) معادل ۱/ 200.000 ریال
  •  هزینه حق‌الثبت برند به ازای یک طبقه برای شخص (حقوقی) معادل ۲/ 400.000 ریال
  •  هزینه هر طبقه اضافی در حق‌الثبت برند شخص (حقیقی) معادل 100.000 ریال
  •  هزینه هر طبقه اضافی در حق‌الثبت برند شخص (حقوقی) معادل 200.000 ریال

4. هزینه آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی (روزنامه دوم)

بعد از پرداخت حق‌الثبت، آخرین هزینه به پرداخت مبلغی برای چاپ آگهی نوبت دوم اختصاص داده می‌شود که محاسبات هزینه‌ای آن همانند چاپ روزنامه نوبت اول است، اما اگر تمایل دارید که این کار را به یک وکیل دادگستری بسپارید، باید وکیل تحویل گیرنده گواهی ده ساله برند شما باشد و اگر قصد ندارید که شخصا خود را درگیر پیگیری‌های قانونی کنید، باید حق‌التمبر وکیل را که حدودا ۲۰۰ هزار تومان است جهت تشکیل پرونده و. . . پرداخت نمایید. نکته‌ بعدی آن است که اگر متقاضی برند، خارجی باشد، باید هزینه ثبت را بر اساس نرخ رسمی پرداخت کند.

برای اطلاع از چگونگی ثبت برند بر روی لینک کلیک کنید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب