چگونه از سر و صدای همسایه شکایت کنیم؟

همسایه خوب نعمت است. جمله ای که از دیرباز در میان مردم رایج بوده و درمورد زندگی آپارتمان نشینی بسیار صدق می کند. مزاحمت و سر و صدای همسایه ها به خصوص طبقه بالا، دویدن و راه رفتن، بلند حرف زدن و بازی بچه ها واقعا آزار دهنده است. یکی از دغدغه های ساکنین هر آپارتمان مزاحمت هایی است که ساکنین برای یکدیگر دارند. برخی حتی به دلیل این مزاحمت ها از زندگی در آپارتمان بیزارند.

همه ما و شما این موضوعات را دست کم یک بار تجربه کرده ایم و کلی عصبی شده ایم. نگران نباشید، در ادامه با ما همراه باشید تا راهکار‌های موثری برای حل این مشکل به شما عزیزان ارائه کنیم.

 راهکار‌های مقابله با سر و صدای همسایه مزاحم!

در این مورد، همیشه بهتر است که مستقیماً راه شکایت را پیش نگیرید و سعی کنید اول به گفتگو بپردازید، در مورد بهترین راه برای مطرح کردن موضوع فکر کنید، عملکردی سازنده داشته باشید و پیشنهاد دهید:

• کمی صبر کنید

فراموش نکنید که شما هم گاهی مهمانی می‌گیرید، سر و صدا ایجاد می‌کنید، بلند صحبت می‌کنید و… . پس اگر سر و صدای همسایه شما موقتی است یا جزء زندگی روزمره است، صبر پیشه کنید و آن را به عنوان امری طبیعی در زندگی آپارتمان نشینی در نظر بگیرید.

• با همسایه خود صحبت کنید

اگر سر و صدای همسایه شما به حدی است که آرامش شما را گرفته، ابتدا این مشکل را با خود او در میان بگذارید، شاید او متوجه این مزاحمت نشده و با یک گپ وگفت دوستانه بین شما، این مشکل حل شود.

• از مدیر ساختمان کمک بگیرید

اگر این مشکل از طریق صحبت با همسایه حل نشد و سر و صدای مزاحم هم چنان ادامه داشت، این موضوع را با مدیر ساختمان خود مطرح کنید تا مدیر بر اساس قوانین آپارتمان نشینی به او تذکر دهد.

• از همسایه ها کمک بگیرید

اگر مشکل سر و صدای همسایه با گفتگو و پادرمیانی مدیر ساختمان هم حل نشد، با همسایگان ناراضی دیگر صحبت کنید و راه حلی پیدا کنید. بهتر است موارد آزار و اذیت و صدای مزاحم را مستند کنید و یادداشتی مبنی بر نارضایتی از همسایه موردنظر آماده کنید. بعد جلسه ای با حضور مدیر ساختمان و همه همسایگان تشکیل داده و موارد مزاحمت را به همسایه خاطی تذکر دهید.

چگونه از سر و صدای همسایه شکایت کنیم؟
چگونه از سر و صدای همسایه شکایت کنیم؟

• از صاحب‌خانه کمک بگیرید

اگر همسایه خاطی مستاجر است، از صاحب خانه کمک بگیرید تا مشکل را حل کند. مسئولیت رسیدگی به شکایات سر و صدا در آپارتمان وظیفه صاحب خانه است.

روش های شکایت

به طور کلی انجام هر فعلی که آرامش همسایه ها را مختل کند، قابل پیگیری و اعتراض است. اگر هیچ کدام از روش های دوستانه جواب نداد، شما حق شکایت از همسایه مذکور را دارید. در چنین مواقعی 2 راه حل وجود دارد:

1. تماس با پلیس:

شما می‌توانید به پلیس نشان دهید که سعی کرده‌اید مشکل سر و صدا را به تنهایی حل کنید، اما همسایه، همچنان به سرو صدا ادامه می‌دهد. در این مرحله، پلیس ممکن است وارد شده و تحقیقات لازم را انجام دهد. بهترین زمان شما این است که در دوره‌ای که احساس می‌کنید قانون سروصدا نقض شده، سریعاً با پلیس 110 تماس بگیرید.

2. طرح دعوی:

می‌توانید با تنظیم یک شکایت‌نامه به دادسرا یا شورای حل اختلاف محل خود بروید. شورای حل اختلاف محله دقیقاً برای همین مشکلات کوچک ایجاد شده است و به راحتی می توانید طرح دعوی کنید. فرم دادخواست را با مشخصات فردی، آدرس پستی دو طرف اختلاف، درج و تشریح موضوع دعوی و ذکر دلایل آن پر کنید تا مراحل رسیدگی به پرونده صورت گیرد. سپس با روی کار آمدن شکایت، شما و همسایه مزاحم فراخوانده می شوید و موضوع مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد.

کلام آخر
در زندگی آپارتمان نشینی، هر یک از ما یک و یا چندین همسایه در اطراف خود داریم، چه آن ها فریاد بزنند، با صدای بلند بخندند یا صحبت کنند و چه ساعت ها صدای سگ شنیده شود، هر گونه ایجاد سر و صدای مدام و تکرار شونده، همسایه آزاری نام دارد؛ با اقدامات فوق می توانید از حقوق خود دفاع کنید. در مواقعی که با چنین مشکلاتی مواجه شدید می توانید با مشاورین حقوقی داتیک ارتباط برقرار کنید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب