چگونه از مزاحم تلفنی شکایت کنیم

امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی باعث به وجود آمدن راه های ارتباطی آسان تری برای ما شده اند و کمتر شاهد آن هستیم که فردی تلفن یا حتی تلفن همراه نداشته باشد. تلفن هم مانند سایر وسایل، ممکن است با آن که باعث برقراری ارتباط راحت و بی دردسر ما با دیگران شود، اما آرامش ما را نیز سلب کند.

برخی از افراد امکان دارد از طریق تلفن ها، خبرهای کذب و نادرستی به ما بدهند یا حتی با تماس های مکرر و بی مورد برای ما مزاحمت ایجاد کنند.

در صورت مواجه شدن با چنین مزاحمت هایی، می توانید از طریق راهکارهای قانونی نسبت به این مسئله شکایت کنید. در ادامه  مقاله، تعریف قانونی «مزاحمت های تلفنی» را به طور کامل برای شما شرح می دهیم و خواهیم گفت که چگونه می توانید از مزاحم های تلفنی خود شکایت کنید. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تعریف قانونی مزاحمت تلفنی

مزاحمت های تلفنی زمانی به عنوان جرم تلقی می شوند که به صورت پیوسته و در یک بازه ی زمانی خاص اتفاق بیافتد و در ضمن باید برای فرد، سلب آسایش شده باشد.

صرف گرفتن چندین تماس در زمان های متفاوت و یک پیام هر چند حاوی الفاظ نامناسب را نمی توان به عنوان جرم مزاحمت در نظر گرفت.

اگر فرد مزاحم از طریق تلفن، خبرهای بد و ناگوار را به دروغ بگوید که فرد از ترس یا فشار عصبی دچار سکته شود یا به خاطر حرف کذب شخص مزاحم، زیان مالی ببیند، می توان با ارائه دادخواست به دادگاه های حقوقی ضرر و زیان مادی را مطالبه کند و اگر حرف های نادرست فرد مزاحم باعث مرگ کسی شود، حتی امکان اعدام نیز وجود دارد!

اگر مزاحمت همراه با تهمت زدن، افترا و تهدید باشد، فرد مزاحم مرتکب تعدد جرم شده و حتی امکان آن وجود دارد که به اشد مجازات محکوم شود. ماده 131 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 این گونه بیان می کند:

«در جرایم موجب تعزیر هرگاه رفتار واحد دارای عناوین مجرمانه متعدد باشد مرتکب به اشد مجازات محکوم می ‌شود.» مانند مزاحمت های تلفنی که اگر همراه با توهین و افترا باشد، ضرورتی به آن نیست که حتماً آن تهدید اتفاق بیافتد، صرف تهدید برای تحقق جرم کافی است.

چگونه از مزاحم تلفنی شکایت کنیم
چگونه از مزاحم تلفنی شکایت کنیم

لازم است بدانید که مزاحمت های تلفنی از جرایم غیر قابل گذشت هستند. یعنی حتی اگر شاکی فرد مزاحم هم رضایت بدهد، به پرونده رسیدگی و شخص مزاحم مجازات می گردد.

چگونه می توان از مزاحم های تلفنی شکایت کرد؟

در ابتدا شاکی باید مزاحمت تلفنی را به دادسرای محل وقوع جرم یا به مخابرات محل زندگی خود اطلاع دهد تا تشخیص دهند که مزاحمت تلفنی انفاق افتاده است.

هنگامی که مزاحمت اتفاق می افتد، به دلیل آن که شماره فرد مزاحم بر روی صفحه تلفن می افتد ولی در مخابرات ثبت نمی شود، فرد باید به مخابرات محل زندگی خود رفته و فرم «کشف مزاحمت تلفنی» را تکمیل و تحویل کارشناسان مخابرات کند.

در مدت زمان کوتاهی فرد مزاحم شناخته می شود و برای او اخطارنامه ارسال می گردد.

مرجع رسیدگی به مزاحمت های تلفنی

فردی که با مزاحمت های تلفنی مواجه می شود، می تواند هم در دادسرای محل وقوع جرم و هم در اداره مخابرات محل زندگی خود، برای شکایت اقدام کند. بعد از ثبت شکایت، درخواست شما به شعب دادیاری فرستاده می شود و از طریق نیروی انتظامی پیگیری های لازم انجام می گردد.

پس از شناخته شدن فرد مزاحم، دادگاه او را احضار می کند و در صورتی که تا 3 بار در دادگاه حاضر نشود، حکم جلب او صادر می گردد. برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که در صورت مواجه شدن با مزاحمت های تلفنی باید به پلیس فتا شکایت کنند، اما باید توجه داشت که مزاحمت اینترنتی با تلفنی بسیار متفاوت است.

کلام آخر

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، مزاحمت های تلفنی زمانی به عنوان جرم تلقی می شوند که به صورت پیوسته و در بازه زمانی خاصی انجام شود و برای شکایت از آن هم دو راه پیش رو شما است. می توانید از دادگاه محل وقوع جرم یا از اداره مخابرات محل زندگی خود، برای ثبت شکایت اقدام کنید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب