استعلام ثبت شرکتها

ثبت شرکت چیست؟

امروزه با توجه به گسترش کسب‌وکار‌ها، پیچیدگی روابط حقوقی و مالی مشاغل مختلف، نیاز به ثبت شرکت بیش از پیش احساس می‌شود. اگر شما جزو افرادی هستید که قصد ثبت یک شرکت تجاری را دارید با ما همراه باشید تا به جواب سوالاتی که در ذهنتان شکل گرفته پاسخ داده شود.

با مفهوم شرکت آشنا شوید

قبل از هرچیزی به تعریف لغت شرکت می‌پردازیم. شرکت از ریشه عربی کلمه «شرک» به معنای «شریک شدن و اتحاد چند شخص برای رسیدن به هدف یا نفعی مشترک» گرفته شده است.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از قوانین کشور ما مطابق با قوانین کشور فرانسه نوشته شده است، برای پاسخ به این سوال که شرکت چیست؟ باید گفت که واژه شرکت در زبان فرانسه به انجمنی تشکیل شده به منظورتجارت تلقی می‌شود.
در ایران، شرکت به این معناست که اشخاصی جمع شوند و مجموعه‌ای را با هم تشکیل دهند که در آن مجموعه فعالیت های خاصی اعم از تجاری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را انجام دهند، نفع ببرند و پس از کسر هزینه‌های صورت گرفته، سود باقیمانده را بین اعضای شرکت تقسیم کند.

بر اساس این تعریف، ثبت شرکت قراردادی تجاری است که گاه میان افراد حقیقی و حقوقی بسته می‌شود تا بنا بر سرمایه، توانایی و روابط خود را در چارچوب قوانین برای کسب منفعت به شراکت بگذارند و قوانین حاکم بر ثبت شرکت‌ها تعیین‌کننده این روابط هستند. بنابراین می‌توان مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده شرکت را وجود قرارداد و آورده طرفین قرارداد(نقدی و یا غیرنقدی) دانست.

اشتباهی که بسیاری از کسب‌وکار‌ها مرتکب می‌شوند این است که برای ثبت شرکت خود اقدام نمی‌کنند، در نتیجه شرکت آن‌ها تضامنی محسوب شده و شرکای آن بیشترین مسئولیت را دارا هستند. بنابراین اگر به فکر ایجاد یک کسب وکار هستید، پیشنهاد ما به شما این است که بعد از تاسیس و راه‌اندازی شرکت خود، آن را به ثبت برسانید.

ثبت شرکت چه مزایایی به همراه دارد؟

• تمامی فعالیت‌های شما به صورت قانونی پیش خواهد رفت و از سوء‌استفاده سودجویان جلوگیری می‌شود.
• با تقسیم مسئولیت بین تمامی شرکا، بار سنگینی از دوش شما برداشته می‌شود.
• تمام اعضا از حقوق قانونی بهره‌مند هستند و قانون از آن‌ها حمایت می‌کند.
• می‌توان در مناقصه‌ها و مزایده‌ها شرکت کرد و از این طریق امکان آشنایی با شرکت‌های بزرگتر و عقد قرارداد با آنان نیز فراهم می‌شود.
• شرکت‌های بزرگ وبرند‌ها، نمایندگی خود را به شرکت‌های اعطا می‌کنند که از قبل به ثبت رسیده باشد.
• شرکت‌ها بعد از ثبت با گذر زمان و فعالیتی که در این ایام انجام می‌دهند، اعتبار بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند.
• با ثبت شرکت‌ها می‌توان از مزایای دریافت وام و تسهیلات بانکی استفاده کرد.
• ثبت شرکت امکان تاسیس شعبه و مبادله تجاری با سایر کشور‌ها را فراهم می‌کند.

استعلام ثبت شرکتها
استعلام ثبت شرکتها

به طور کلی می‌توان گفت از آنجایی که کلیه اطلاعات مربوط به شرکت در اساسنامه آن به صورت واضح قید می‌ شود، هیچگونه ابهامی برای کسانی که می‌خواهند با شرکت همکاری کنند وجود نخواهد داشت در نتیجه ثبت شرکت موجب جلب اعتماد مشتریان خواهد شد.

انواع شرکت‌ها در ایران

شرکت‌ها در وهله اول به دو دسته شرکت‌های تجاری و شرکت‌های مدنی تقسیم‌بندی می‌شوند.

 شرکت‌های مدنی

شرکت‌هایی که هدف از تاسیس آن‌ها تجارت نیست، شرکت‌های حقوقی یا مدنی نامیده می‌شوند که نیازی به ثبت در مرجع ثبت شرکت‌ها و تعیین اقامتگاه و تابعیت ندارد و دارای شخصیت حقوقی مستقل نمی‌باشد. مطابق با ماده ۵۷۱ قانون مدنی، شرکت مدنی به این معناست که دو یا چند نفر باهم مالک یک شی واحد باشند، به نحوی که نتوان قبل از تقسیم، سهم هرکدام را مشخص کرد. در این نوع از شرکت‌ها مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت انتقال نمی‌یابد و هر شخص به صورت جداگانه مالک سرمایه خود است و امور نیز به صورت مشارکتی اداره می‌گردد.

 شرکت‌های تجاری

برخلاف شرکت‌های مدنی، قانون هیچ تعریفی برای شرکت‌های تجاری ارائه نکرده است، اما از محتوای قانون تجارت می‌توان بیان کرد که شرکت تجاری از اجتماع دو یا چند نفر (حقیقی یا حقوقی) به منظور انجام امورات تجاری و کسب سود و منفعت از این طریق تشکیل شده است.
طبق ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکت‌های تجاری به هفت شاخه زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:
۱- شرکت سهامی خاص
۲- شرکت مسئولیت محدود
۳- شرکت تضامنی
۴- شرکت مختلط غیرسهامی
۵- شرکت مختلط سهامی
۶- شرکت نسبی
۷- شرکت تعاونی تولید و مصرف

در رابطه با نحوه تشکیل و ثبت انواع شرکت‌های تجاری، در سایر مقالات به طور مفصل توضیح داده‌ایم. در صورتی که خواستار کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت این شرکت‌ها با یکدیگر از نظر میزان سرمایه، تعداد اعضا، نحوه تشکیل و قوانین آن‌ها هستید به مطلب ثبت برند تجاری مراجعه کنید.

استعلام شرکت

با توجه به این که معامله با شرکت ثبت نشده در اداره ثبت شرکت‌ها، ممکن است برای افراد مشکلاتی به وجود بیاورد، لازم است که افراد خواهان معامله با شرکت‌های ذکرشده قبل از اقدام به معامله، استعلامی از قانونی بودن این شرکت ها انجام دهند.

اما این مورد را هم باید در نظر گرفت که بعضی افراد سودجو می‌توانند به اسم یک شرکتی که به ثبت نرسیده است، به معامله با شرکت‌ها و یا افراد عادی اقدام کرده و از آن‌ها کلاهبرداری کنند. علاوه بر این، اگر قصد به ثبت رساندن شرکت خود با یک نام مشخص را دارید، استعلام آن قبل از هر اقدامی از اتلاف زمان و انرژی شما جلوگیری می‌کند.

از چه طریق می‌توان قانونی بودن شرکت مورد نظر را استعلام گرفت؟

برای این که بتوانید قانونی بودن یک شرکت تجاری را استعلام بگیرید می‌توانید از سه روش استفاده کنید:
۱- مراجعه به سایت اداره ثبت اسناد و املاک کل کشور
۲- مراجعه به سامانه استعلام‌ شناسه ملی اشخاص حقوقی
۳- استفاده ازروزنامه رسمی و بررسی جزئیات آگهی چاپ شده

سخن نهایی
همانطور که گفته شد، شرکت‌ها در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارند که افراد با توجه به نوع فعالیت و میزان ریسک‌پذیری خود، باید شرکت متناسب با اهداف و فعالیت‌هایشان را انتخاب کنند.

ثبت شرکت برخلاف آنچه که عده‌ای آن را ساده می‌پندارند، ظرافت‌های خاص خود را دارد. در این راستا سامانه حقوقی و ثبتی داتیک با داشتن بهترین مشاوران و متخصصان در این زمینه، آمادگی ارائه بهترین مشاوره و خدمات را به شما عزیزان دارد. جهت اخذ مشاوره و پاسخگویی به سوالات از طریق صفحه تماس با ما اقدام نموده و از ارائه اطلاعات رایگان در زمینه ثبت انواع شرکت بهره‌مند شوید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب