استعلام ثبت برند

هدف از ثبت برند

هر برند برای اطمینان شما از حقوق انحصاری کالا یا خدمات تشکیل می‌شود تا اینگونه افراد سود جو از اعتبار برند شما در جهت منافع خود استفاده نکنند. از طرفی دیگر ثبت برند قابلیت رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آن را می‌دهد و نیز در سطح جهانی سرمایه‌گذاری کرده همچنین کالا و خدمات شما را ترویج خواهد داد.

ثبت برند در ایران فرایند قانونی شفافی دارد. زمانی که فردی برندی را به نام خود ثبت کند، هیچ شخص یا شرکتی حق استفاده از آن را نخواهد داشت. اما قبل از آنکه بخواهید برندی را به ثبت برسانید، باید استعلام ثبت برند، نام و نشان تجاری مورد نظر خود را بگیرید. سایت مرکز مالکیت معنوی در ایران مرجع رسمی استعلام ثبت برند است. این مرکز وابسته به قوه قضائیه و زیر مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

استعلام قابلیت ثبت برند

زمانی که شخصی برندی را در حوزه‌ای خاص به ثبت می‌رساند، نه تنها فردی دیگر حق انتخاب همان نام را برای انتخاب محصولات یا خدمات خود ندارد، بلکه حق انتخاب نام‌های مشابه به آن برند را نیز نخواهند داشت. پس قبل از فرستادن اظهارنامه ثبت برند باید به این نکته توجه داشته باشید.

استعلام ثبت برند به دو روش امکان پذیر است یکی مراجعه به سایت مرکز مالکیت معنوی و دیگری استعلام ثبت برند از طریق مراجعه به سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران.

قانون ایران از برند‌های ثبت شده به طور کامل حمایت می‌کند، به همین دلیل قانون ثبت برند در ایران در زمینه نام‌گذاری سختگیرانه است و را‌ه‌های سوء استفاده از آن را کاملا بسته است. پس انتخاب عناوین باید طوری باشد تا مخاطبان دچار اشتباه نشوند. در نتیجه استعلام برند قبل از ثبت آن هم بطور دقیق بسیار ضروری است.

نحوه استعلام ثبت برند از سایت مرکز مالکیت معنوی

ابتدا به سامانه اداره مالکیت معنوی به نشانی اینترنتی ipm. ssaa.ir وارد شوید. این سایت مرجع اصلی استعلام، قبل از ثبت برند است. اطلاعات اولیه برای جستجو در این سایت شامل: نام برند، طبقه‌بندی کالا، شماره ثبت، شماره اظهارنامه، میزان مطابقت با عبارات مشابه و طبقه‌بندی تصویر است.

علاوه بر آن برای اشخاص حقوقی وارد کردن اطلاعاتی مثل: شماره ثبت شرکت، تاریخ اظهارنامه و نام شرکت لازم است و برای اشخاص حقیقی نام و نام خانوادگی، شماره ملی و تاریخ اظهارنامه باید وارد گردد.

استعلام ثبت برند
استعلام ثبت برند

نحوه استعلام ثبت برند از سامانه روزنامه رسمی کشور

در این روش به سامانه روزنامه رسمی کشور به نشانی اینترنتی www.rrk.ir وارد شوید در بخش آگهی‌های قانونی نوع آگهی خود را انتخاب کنید و برای استعلام اسامی مورد نظر را وارد نمایید.

تمام برند‌های ثبت شده در کشور چه فارسی باشد و چه لاتین، طی دو نوبت در روزنامه رسمی چاپ شده‌اند. از این رو روزنامه رسمی در ایران، مرجعی قانونی، برای انتشار تمام آگهی‌های ثبت برند است. از این طریق شما می‌توانید استعلام برند یا لوگوی انتخابی خود را قبل از ثبت از طریق سامانه مذکور دریافت کنید و اطمینان داشته باشید که برند انتخابی شما قبلا در همان طبقه به ثبت نرسیده است.

حمایت مالکیت معنوی در ثبت برند

بعد از اینکه برند شما به ثبت رسید، استفاده انحصاری از آن برای شما به مدت ۱۰ سال است که در این مدت زمان به شخص دیگری اجازه‌ ثبت عین نام و حتی مشابه آن داده نمی‌شود. درصورت مشاهده برند مشابه خود می‌توانید با داشتن حق اولویت ثبت، برای اتمام فعالیت برند مشابه اقدام کنید. علاوه برآن این موضوع قابلیت پیگیری قضایی را خواهد داشت و این اشخاص باید هزینه ضرر و زیان شما را پرداخت کنند.

همچنین از برند ثبت شده می‌توانید درآمدی غیر از فروش محصول داشته باشید، به این صورت که حق مالکیت خود را به اشخاص دیگر انتقال می‌دهید یا حق انتفاع خود را واگذار کنید.

چه نیازی به استعلام قبل از ثبت است؟

جواب واضح است، زیرا پیدا کردن یک نام تجاری منحصر به فرد و زیبا که قبلا به ثبت نرسیده باشد کار آسانی نیست، همچنین یک نام تجاری یا مشابه آن اگر در همان حیطه ثبت شده باشد، شما قادر به ثبت آن نخواهید بود. بی‌اطلاعی از این موضوع یعنی همان استعلام نگرفتن قبل از ثبت تنها چند ماه وقت و هزینه شما را هدر خواهد داد و علاوه بر آن درخواست ثبت برند شما را رد می‌کند و برای دفعات بعد شانس کمتری برای ثبت شدن به شما می‌دهد، به عبارتی دیگر به اعتبارتان لطمه وارد می‌کند.

پس بهتر است قبل از ثبت برند منتخب خود استعلام آن را دریافت کنید.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    کاری راش

    سامانۀ یکپارچۀ داوری، کارشناسی، مشاوره و وکالت «کاری راش» بزرگترین وکامل ترین مرجع حقوقی میباشد. کاری راش یک پلتفرم تخصصی و مبتنی بر فناوری هوشمند و بروز دنیا بوده که با ایجاد پلی میان متخصصان حقوقی زبده و کلیه افراد (کسب و کارها، شاغلین و مردم عام) سعی بر ارائه خدمت دارد.

    تازه ترین مطالب